Login za korisnike

Žena s jezera

200 godina nakon praizvedbe Rossinijeva opera dobit će prvu hrvatsku produkciju.

***

Opera Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu u sezoni 2018/2019 prvi će put u Hrvatskoj će uprizoriti Ženu s jezera Gioachina Rossinija, dvjesto godina poslije praizvedbe u Napulju 24. rujna 1819. godine.

Radnja opere događa se u pozadini borbe pobunjenika protiv škotske krune. Elena je kći Douglasa d'Angusa,  tutora kralja Jamesa V., koji je ujedno  i vođa pobune protiv kralja. Elena je očarala trojicu muškaraca;  očeva sljedbenika Rodriga, hrabrog pobornika pobune Malcolma i samog kralja Jamesa V., koji među narod dolazi prerušen u Uberta. Poslije mnogih peripetija i vojnih akcija, kralj pobjeđuje i usvojem trijumfu blagonaklono oslobađa urotnike, među kojima su Elenin otac i čovjek kojega voli i za kojega se najzad smije vezati.

Naš istaknuti kontratenor svjetske slave Max Emanuel Cenčić, koji je svoju karijeru započeo još kao dijete, upravo u Hrvatskome narodnom kazalištu ulogom Momčeta u Gotovčevoj operi Ero s onoga svijeta, scenski će postaviti zagrebačku izvedbu Rossinijeve opere te nastupiti u jednoj od glavnih uloga, ulozi Malcolma. Uloga je izvorno pisana za mezzosopranski glas i ovo će biti prvi put u povijesti da taj lik tumači muški pjevač.

Operom će ravnati dirigent George Petrou dok scenografiju i kostimografiju potpisuje Bruno de Lavenère. Uprizorenje Žene s jezera u režiji Maxa Emanuela Cenčića koprodukcijski je projekt Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu i Opere iz Lausanne.

***

PRVI ČIN

Prva slika događa se na obali slikovitoga škotskog jezera Loch Katrine. U prvoj smo polovici 16. stoljeća. U tijeku je rat. Douglas d’Angus, tutor kralja Jamesa V. pobunio se protiv njega. Uz Douglasa su gorštaci koje predvodi Roderick – Rodrigo di Dhu. James V. običavao je prerušen odlaziti među narod pa ga u operi nalazimo prerušenog u Uberta. Douglas je otac Elene koju nazivaju „žena s jezera“. Obećao je ruku svoje kćeri svojem sljedbeniku Rodrigu, no ona voli Malcolma Groema. Opera počinje orkestralnim uvodom kojim je Rossini htio izravno uvesti u mjesto događanja opere i predočiti atmosferu. Pastiri i pastirice pjevaju veseli zbor “Del dìla messaggiera” (Vjesnica dana). Spremaju se na rad u polju, a lovci u lov. U vrlo lijepoj ariji „O, mattutini albori“ (O praskozorje), jednoj od najjednostavnijih i najljepših Rossinijevih cavatina, Elena pjeva o ljepoti zore na jezeru. Razmišlja o svojoj ljubavi prema Malcolmu. Nailazi kralj prerušen u Uberta. Predstavlja se kao lovac koji se izgubio. Elena mu nudi pomoć i gostoljubivo ga prima u svoju kuću pokraj jezera. Dolaze lovci tražeći kralja.Druga slika događa se u Eleninoj kući. Kralj shvaća da je Elena kći Douglasa d’Angusa. Zaljubljen je u nju i nada se da mu ona uzvraća osjećaje. Dolaze Elenine prijateljice i u zboru vedrog ugođaja punom rossinijevskog šarma pjevaju o njezinim zarukama s Rodrigom. Uberto je ljubomoran, no čini mu se da djevojka ne uzvraća Rodrigovu ljubav. Duet Elene i Uberta počinje lirskim izljevima obostrane nježnosti, a zatim se razvija u strastan sukob različitih osjećaja. Svi odlaze. Dolazi Malcolm. Kao i u nekim drugim Rossinijevim operama, uloga mladog junaka povjerena je kontraaltu. Premda je polako nestajao običaj da se muške uloge povjeravaju ženskome glasu (iako će se to zadržati), između tri Elenina prosca, dvojica su tenori, a treći je – i to onaj kojega ona voli – uloga u hlačama, a glas mezzosopran. (U libretu na francuskom postoji naputak da ulogu može preuzeti bariton ako nema prikladnog kontraalta.) Malcolm se predstavlja u trodijelnoj ariji: recitativ-cavatina-cabaletta“Mura felici ... Elena! O tu, che chiamo ... O quante lacrime” (Sretne zidine ... Elena! Ti koju zazivam ... Koliko suza), u kojoj pjeva o svojoj ljubavi prema Eleni i spremnosti da se bori za nju. To je jedan od najvirtuoznijih ulomaka opere. Skriven saznaje da Douglas želi udati kćer za Rodriga, no shvaća da se djevojka opire očevoj želji i sretan je. Douglas je odlučan u svojoj namjeri i u snažnoj cavatini“Taci, lo voglio, e basti” (Šuti, to hoću i dosta) traži od kćeri da bude poslušna i dostojna oca. Trublje najavljuju Rodrigov dolazak. Douglas naređuje kćeri da ga slijedi.Malcolm ostaje sam s Elenom i slijedi jedan od poznatih Rossinijevih ženskih dueta, tipičan za njegove romantične opere, “Vivere io non potrò” (Živjeti neću moći). I oni odlaze.U trećoj slici gorštaci se sastaju spremni za borbu („Qual rapido torrente! – Poput brza potoka!) i pozdravljaju svog vođu Rodriga. Taj sjajan zbor prethodi njegovoj ukrasima bogatoj ariji “Eccomi a voi, miei prodi” (Eto me k vama, junaci moji) u kojoj im jamči da će ih dovesti do pobjede. Oni ga uvjeravaju da će izvojevati pobjedu i steći ruku žene koju voli.Dolazi Douglas, pozdravlja se s Rodrigom koji žudi vidjeti Elenu. I kad naposljetku i ona stiže, najavljena zborom koji hvali njezinu ljepotu, Rodrigo joj izjavljuje ljubav. Ona mu ne uzvraća. Douglas takvo kćerino ponašanje pripisuje njezinoj čednosti. U tercertu koji slijedi „Di opposti affetti un vortice! – U vrtlogu različitih osjećaja! – kći, otac i prosac izražavaju svoje nade, zabrinutost i strahove.Malcolm je sa svojim sljedbenicima spreman pridružiti se gorštacima. Elena pokušava sakriti svoje osjećaje, no Douglas shvaća da njegova kći voli Malcolma. Rodrigo nudi Malcolmu prijateljstvo i predstavlja mu Elenu kao svoju buduću ženu. No ni njemu nije promaklo da nešto postoji između nje i Malcolma. U kvartetu kojemu se priključuju vojnici i žene, Rodrigo, Elena, Malcolm i Douglas izražavaju svoje različite i suprotstavljene osjećaje. Douglasov vazal Serano nosi vijest da su gorštake napale kraljeve postrojbe. U tom trenutku važnija je borba protiv zajedničkog neprijatelja. Vrlo dramatičan finale prvoga čina jedan je od najblistavijih primjera Rossinijeva majstorstva. Sadrži zbor barda, škotskih pjesnika, pjevača “Già un raggio forier” (Zraka objave je blizu), u ossianskom stilu, uz pratnju harfe, viola, pizzicata uviolončelima i jednog kontrabasa, koji su talijanski domoljubi rado pjevali u godinama borbe za neovisnost.

DRUGI ČIN

Prva slika drugoga čina, koji mnogi dobri poznavatelji Rossinija smatraju dramaturški slabijim od prvoga, neke vrste koncerta u kostimu, događa se u šumi. Uberto traži Elenu da bi je spasio od sukoba koji će početi i pjeva cavatinu “O fiamma soave” (O slatki zanosu) koja sadrži toplu liriku i virtuoznu koloraturu. Vrlo je teška i često se izostavlja. U međuvremenu Elena traži od Serana da potraži njezina oca jer bi ga željela vidjeti prije nego što on krene u boj. Elena i Uberto ponovno se sastaju. I dok joj on otkriva svoju ljubav, ona ne može ne priznati mu da voli drugoga. Duet Elene i Uberta “Alla ragion, deh rieda” (Razumu se vrati) završava cabalettom koja prelazi u trio s pristiglim Rodrigom. Dva tenora nadmeću se u pjevačkom umijeću. Uberto pjeva visoki D. Premda odbijen, Uberto daje djevojci prsten i kaže joj da, ako ikada ona ili njezina obitelj budu u nevolji, donese taj prsten kralju i on će joj pomoći. Bijesan od ljubomore, Rodrigo poziva Uberta na dvoboj i u dvoboju biva ubijen. Druga slika događa se u špilji u šumi. Malcolm dolazi tražiti Elenu, ali nalazi samo njezinu pouzdanicu Albinu. Saznaje da je Elena otišla tražiti oca koji je u mirovnoj misiji u kraljevoj palači. Očajan, jer misli da je izgubio Elenu, Malcolm sam traži smrt i pjeva veličanstvenu ariju s cabalettom “Ah! si pera”...”Fato crudele, e rio” (Ah! Neka umrem... Sudbo okrutna i zla). Pristigli pripadnici njegova plemena izvješćuju ga da je Rodrigo u dvoboju ubijen i da gorštacima prijeti poraz. Malcolm odlazi u kraljevu palaču spreman osloboditi Elenu i po cijenu vlastita života. Treća slika događa se u dvorani u kraljevskoj palači. Elenin otac Douglas predao se kralju, nadajući se da će tako spasiti svoju obitelj. Moli svojega učenika za milost prema kćeri Eleni i onima koji su mu pomagali na bojnom polju. No kralj ga odbija i naređuje da ga se zatoči, iako mu je žao što mora postupiti tako strogo. Elena se pouzdaje u Ubertovo obećanje da će prstenom koji joj je darovao moći spasiti oca, Malcolma i Rodriga, za kojega još ne zna da je mrtav. Iz obližnje sobe začuje Ubertovu pjesmu u kojoj izražava ljubav prema njoj („Aurora! Ah sorgerai... Zoro! Osvanut ćeš). To joj daje nadu da će joj Uberto pomoći doći do kralja.Četvrta slika događa se u prijestolnoj dvorani. Elena i Uberto ulaze a dvorjanici ih pozdravljaju zborom „Imponga il Re – Neka naredi kralj. Elena sa zaprepaštenjem razabire da su kralj i Uberto ista osoba. Kralj oslobađa njezina oca i Malcolma, i sreći Elene i Malcolma više ništa ne stoji na putu, što ona izriče u svojem završnom rondu. Taj Elenin završni rondo “Tanti affetti... Fra il padre, e fra l’ amante” (Toliko ljubavi... Između oca i voljenog) nije baš kraj kakav bi priličio sukobu gorštaka za ljubav jedne žene, u kojemu ima i drugih implikacija, ali u skladu je s ovom Rossinijevom operom bogatom melodijama, pažljivo orkestriranom, čiste romantične privlačnosti. Arija je tako briljantna i puna vratolomnih koloratura da se dugo smatrala neizvodivom.

autorski tim
Andrea Leone Tottolalibretist
George Petroudirigent
Max Emanuel Cenčićredatelj
David Debrinayoblikovatelj svjetla
Étienne Guiolautor videa
Constantina Psomaasistent redatelja
Luka Vukšićzborovođa
Darijan Ivezićasistent dirigenta
Vlatka Peljhankoncertni majstor
Marija Dražančićšaptač
Bruno de Lavenèrescenograf
Gioachino Rossiniskladatelj
Aleksandra Ćorlukainspicijent
Vjekoslav Babićkorepetitor
Zrinka Petrušanecinspicijent
Silvana Čuljakkorepetitor
Helena Borovićkorepetitor
Mojca Ramušćakkoncertni majstor
Nina Cossettokorepetitor

izvođači
Antonio GarésRodrigo
Božimir LovrićSerano*
Dalibor HanzalekDuglas D'Angus*
György HanczarGiacomo V (Uberto)
Iva KrušićAlbina*
Ivo GamulinSerano*
Martina MenegoniMalcolm*
Max Emanuel CenčićMalcolm*
Neven PalečekDuglas D'Angus*
Nian WangElena
Nikša RadovanovićBertram
Orkestar HNK u Zagrebu
Sonja RunjeAlbina*
Walter Scott
Zbor Opere HNK u Zagrebu

Odgovori