Naslovnica > GLAVNE VIJESTI > Volksbühne: kraj jedne ere

Volksbühne: kraj jedne ere

Politička odluka da na čelo kazališta nakon četvrt stoljeća vladavine Franka Castorfa bude imenovan galerist Chris Dercon i dalje izaziva kontroverze, a sam ih je Castorf odlučio dodatno rasplamsati uklanjajući najpoznatije simbole Volksbühne.
Share on facebook
Share on twitter

Kultni redatelj Frank Castorf još će samo par tjedana biti na čelu Volksbühne, kazališta koje je vodio proteklih 25 godina. Kako smo već pisali, odlukom njemačkih vlasti na ravnateljskom mjestu zamijenit će ga Chris Dercon, donedavni ravnatelj Tate Modern, a sve u sklopu velike akcije kadroviranja po njemačkim kulturnim institucijama koje bi se - navodno - trebale modernizirati i otvoriti svijetu.

Prilično očekivano, takva politička odluka nije dobro 'sjela' ni struci, ni dobrom dijelu publike, pa imenovanje već više od godinu dana izaziva brojne kontroverze, peticije i kontrapeticije, proteste i otvorena pisma.

Što se trenutak Derconovog preuzimanja ravnateljskog mjesta više bliži, rastu i tenzije, a dodatno ulje na vatru cijele priče dodalo je proteklog vikenda, tijekom posljednje ovosezoneske izvedbe u teatru, uklanjanje dva ključna simbola te kuće - golemog natpisa OST sa vrha zgrade, te skulpture  Räuberrad.

Oba su ta simbola postavljena tijekom Castorfova mandata i s vremenom su se prometnula u glavne vizualne simbole Volksbühne, pa njihovo uklanjanje doslovno označava kraj jedne ere. No, barem do jučer taj se potez nije moglo tumačiti kao Castorfovo 'poslije mene potop'. Od jučer, nažalost, može.

Krenimo redom.

Četiri metra visok razbojnički kotač iliti Räuberrad, metalna je skulptura koju je osmislio scenograf Bert Neumann 1990., a potom ju četiri godine kasnije kreirao švicarski kipar Rainer Haußmann povodom premijere Schillerovih Razbojnika, naravno u Castorfovoj režiji. Grad Berlin je potom otkupio skulpturu za oko 11,000 eura te je trajno ostavio na javnoj površini, a odonda je centralni simbol vizualnog identiteta kazališta.

U ožujku ove godine, glavni dramaturg Volksbühne, Carl Hegemann, objavio je kako će po isteku Castorfova mandata, a na zahtjev autora Haußmanna, kotač biti uklonjen. Ta je najava izazvala buru u njemačkim (i ne samo njemačkim) kulturnim krugovima, no formalno, odluka je bila kiparova, a ne Castorfova. Zbog toga joj je malo tko mogao prigovoriti, pa čak i kad je prvi pokušaj uklanjanja - zbog straha od materijalne štete - propao. Kako je ipak riječ o skulpturi u vlasništvu grada, donesena je solomunska odluka da Volksbühne uklonjeni kotač ponese sa na gostovanje u Avignon ovih dana, te da onda bude otpremljena na restauraciju. Za to vrijeme, očekivalo se, strasti će se smiriti, pa će biti lakše odrediti mjesto na kojem će kotač stajati ubuduće.

No, nakon što je uz puno pompe skulptura prošlog vikenda uklonjena, u nedjelju je na njezinom mjestu ispred kazališta osvanula - druga.

Metar visoki crni stup postavljen na Rosa-Luxemburg-Platz također je djelo Berta Neumanna, odnosno dio njegove scenografije za Castorfovu predstavu znakovitog naslova - Kaputt, iz 2014. godine. Nije potrebno biti povijesničak umjetnosti, kustos ili išta slično kako bi se iz tog poteza iščitala poruka, a koja je - ovaj put samo Castorfova. Naime, odluku o postavljanju nove skulpture donio je upravo on, budući je još par tjedana na čelu teatra.

U međuvremenu, javnosti je predstavljen i Derconov program za Volksbühne i nije pretjerano reći da radikalno mijenja smijer u kojem je ta kuća dosad djelovala.

https://www.teatar.hr/wp-content/uploads/dokumenti/VOLKSBUEHNE_Programm1718_Sept-Jan.pdf

Američki umjetnici Calla Henkel i Max Pitegoff, koji su u Berlinu od 2013. do 2015. vodili eksperimentalni New Theater u berlinu preuzet će za svoj novi projekt Zeleni salon Volksbühne, filmaš i likovnjak Apichatpong Weerasethakul izvodit će svoj hibridni Fever Room, a izraelska filmašica i likovnjakinja Yael Bartana debitirat će kao redateljica. Fotograf Michael Schmidt izlagat će na fasadi kazališta, dok će u samoj zgradi fokus biti an koregrafima poput Anne Teresa De Keersmaeker, Jérômea Bela i Alexandre Bachzetsis...

Zbog svega toga pokrenuta je i peticija koju je dosad potpisalo preko 2.500 ljudi, mahom uglednika iz njemačkog kulturnog života, a kojom se od ministrice kulture i inih dužnosnika traži zadržavanje koncepta repertoarnog teatra u Volksbühne, a što Derconov program - ne predviđa.

Znakovito ili ne, usporedo sa svim ovim, niti kilometar zračne linije od Volksbühne, još se jedan dugogodišnji kazališni ravnatelj prošlog vikenda oprostio od svoje matične kuće. Claus Peymann napustio je Berliner Ensamble i to vatrometom koji je sam platio (!), bez i najmanje naznake skandala. na njegovo mjesto, kako smo to pisali još 2014. godine stiže Oliver Reese, dok će jedan od rezidentnih redatelja biti - Frank Castorf.

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI