Koncept postavljanja raznih izvedbenih događanja u privatne stanove, odnosno u dnevne sobe umjesto u javne ili privatne namjenske prostore nije neki veliki novitet. Krenuvši od antičkih rimskih atrija u privatnim kućama preko francuskih salona do suvremenih umjetničkih eksperimenata, s prostorom kao mjestom izvedbe umjetničkog djela oduvijek se eksperimentiralo.
No, kako piše Guardian, ‘intimni’ nastupi, bilo da se radi o koncertu klasične glazbe, perfomanceu ili predstavi, sve su češća pojava u privatnim stanovima. Tako se u petak u jednoj dnevnoj sobi na Manhattanu skupilo dvadesetak ljudi kako bi poslušali žičani kvartet koji je na repertoaru ponudio Beethovena, Ravela i Čajkovskog. Gosti su sjedili na parketu oko kvarteta koji je bio smješten u središtu prostora te usput grickali sir i pijuckali vino.
Ovaj je primjer zapravo rezultat podizanja ideje o nastupu u dnevnoj sobi na nešto ‘profesionalniji’ nivo. Naime, online umjetnička platforma Groupmuse povezuje glazbenike s potencijalnom publikom i organizira ‘kućne koncerte’ te tako povezuje klasičnu glazbu i uobičajeno druženje i integrira umjetnost u inače zatvorene, privatne prostore. Sjedište im je u Bostonu, no dosad su organizirali koncerte posvuda, od New Yorka do San Francisca. ‘Mnogi žele live nastupe na kojima će osjetiti da i sami pridonose doživljaju, da nemaju samo ulogu promatrača. Dnevne sobe su idealno mjesto za to. U njima se grupa ljudi može osjećati savršeno ugodno i to pod svojim uvjetima - mogu sjediti na stolcima ili skupiti noge i sjesti na tepih. Plješću kad požele ili se pretvaraju da sviraju u violinu u zraku ako to žele. Ne postoje nikakva pravila koja ih priječe u bilo kakvom obliku sudjelovanja’, rekao je osnivač Groupmusea, Sam Bodkin.
Naravno, privatni nastupi nisu ograničeni samo na klasičnu glazbu, u domove dolaze i stand up komičari, kazališne predstave i rock koncerti. Na nešto drugačijem principu funkcionira Live @ the Apt, organizacija koja okuplja stand up komičare, a njihove nastupe organizira u privatnim stanovima. Krenuli su s malim nastupima u jednom stanu u East Villageu, no nakon nekoliko žalbi na buku promijenili su koncept i sad barem jednom mjesečno organiziraju događanja u većim prostorima, uglavnom iznajmljenim preko Airbnb-a diljem New Yorka. Kao što je naglasio izvršni producent Drew Miller, radi se o uklanjanju mentalnih i emocionalnih barijera između izvođača i publike pri čemu ta bliskost daje osjećaj da se komunikacija odvija među prijateljima, a ne između publike i izvođača koji će nakon nastupa nestati iza pozornice.
Glazbenike i njihove nastupe povezuje i Sofar, online zajednica originalno iz Londona koja na tjednoj bazi organizira ‘tajne’, intimne koncerte na jedinstvenim privatnim mjestima diljem svijeta. Putem aplikacije potencijalni iznajmljivači prijavljuju svoj prostor, a nakon što ih ekipa Sofara provjeri, kreće dogovor oko nastupa. Organizirali su već niz ‘važnih’ nastupa i privukli mnoga velika imena, uključujući pjevačicu Karen O, a u Londonu su im se na jednom koncertu pojavili glumci Scarlett Johansson i Robert Pattinson koji su došli poslušati prijatelja i završili na pozornici. Cilj svega je staviti naglasak na glazbu pri čemu je svaki nastup rizičniji od režiranog nastupa obzirom da su izvođači ‘ogoljeni’, bez osvjetljenja, backstagea i mikrofona iza kojih se mogu sakriti.
Osim toga, i organizatori i publika slažu se u jednom - na ovakve nastupe dolaze samo ljudi koje doista zanima ono što im se nudi, imaju se priliku koncentrirati na umjetničku izvedbu i pritom im ne odvlače pažnju gosti koji bi na javni koncert došli iz nekih samo njima znanih razloga.
Da ne bi sve ostalo na glazbi i komičarima, jednako je zauzeta i grupa New Place Players, kazališna trupa ‘za iznajmljivanje’ koja izvodi Shakespeareove komedije ‘San Ivanjske noći’ i ‘Na Tri kralja ili kako hoćete’. Nastupaju u privatnim kućama, restoranima i drugim privatnim prostorima uz glazbu uživo i finu večeru, a predstave se čitavo vrijeme odvijaju među publikom stvarajući tako intimnu i uzbudljivu atmosferu. Ravnatelj trupe Craig Bacon je objasnio: ‘Naglasak je podjednak na glumcima i na publici, a može se dogoditi da vam glumac otpije gutljaj iz čaše - doslovce imate osjećaj da ste u kući s likovima drame. To je nešto zbilja posebno.’
Premda ne znamo za hrvatske verzije ovakvih online servisa, izvođenje umjetničkog djela u privatnom stanu nije nam nepoznanica. Umjetnički kolektiv SKROZ izveo je 2011. godine predstavu '@BetaSkroz: pustolovine u mikrosociologiji' u jednom zagrebačkom stanu i na društvenim mrežama istovremeno. Twitter, Instagram i Soundcloud postali su ravnopravni govoru, scenskom pokretu i glazbi jer su izvođači u njoj sudjelovali svojim fizičkim i digitalnim identitetima, pred publikom na internet sceni i onoj u zagračkom stanu. Tako je i publika mogla odabrati hoće li predstavu pratiti uživo ili iz udobnosti fotelje, a preko vlastitog računala ili smartphonea.
Posve je jasno da su izvedbe u dnevnim sobama ipak ograničene, što brojem izvođača, što produkcijom, što scenografijom i koječime drugime. No, kao što će vaša dnevna soba postati izložbeni prostor nekome tko vam je posudio svoju sliku da ne skuplja prašinu u podrumu, tako može postati i pozornica, bez previše reflektora.
2 Responses
Ček ček ček, onda sam i ja glumac, kaj ne? :D
Davno je Boris Bakal radio takve predstave u svom stanu u Bosanskoj. A kod nas je bilo i registrirano “Kazalište za po doma” koje je isto izvodile predstave po kućama.