Kralj Ubu (Cheek by Jowl)

DATUM PREMIJERE:
GODINA:
PRODUKCIJA:
VRSTA:
NAZIV IZVORNIKA:
OCJENA PUBLIKE:
12345
Srednjoškolska šala koja je postala kapitalnim tekstom dramske literature na Festival svjetskog kazališta stiže u u produkciji britanske kompanije Cheek by Jowl.
autorski tim funkcija
Alfred Jarryautor teksta
Declan Donnellanredatelj
Nick Ormerodscenograf
Michelangelo Marchesepomoćnik redatelja
Jane Gibsonpomoćnik redatelja
Jane Gibsonsuradnik za scenski pokret
Nick Ormerodkostimograf
Bertrand Lescaasistent redatelja
Pascal Noeloblikovatelj svjetla
Davy Sladekskladatelj
Davy Sladekoblikovatelj zvuka
Paddy Cunneenskladatelj
Benoit Simonautor videa
Quentin Vigierautor videa
François Rostainsuradnik za scenske borbe
izvođači uloge
Camille CayolMère Ubu
Cécile LetermeLa Reine Rosemonde
Christophe GrégoirePère Ubu
Sylvain LevitteBougrelas
Vincent de BouardLe Roi Wenceslas
Xavier BoiffierBordure

Koliko god da ste obrazovani u povijesti drame i kazališta, malo je vjerojatno da  ste čuli za čovjeka po imenu Felix-Frederic Herbert, a upravo je on zaslužan za rođenje nadrealizma i teatra apsurda.

Rečeni je gospodin, naime, bio navodno tako užasan profesor fizike u liceju u Rennesu, da su tamošnji đaci Henry Morin i brat mu Charles njemu ''u čast' napisali skeč Les Polonais iliti Poljaci, a koji se redovito izvodio po kućama i zabavama školaraca. Isti je dospio u ruke 15-godišnjem Alfredu Jarryu i toliko mu se svidio da ga je godinama dorađivao sve dok iz prvobitnog skeča nije nastala drama Kralj Ubu iliti Ubu roi, koju teoretičari danas smatraju rodonačelnim tekstom nadrealnog i teatra apsurda.

Praizvedena je 10. prosinca 1896. u pariškom Théâtre de l’Œuvre uz pripadajući skandal, te nakon burne reakcije publike u kojoj je među inima sjedio i  William Butler Yeats, odmah skinuta s repertaoara. Ta je zgoda posljedično gotovo u potpunosti definirala Jarryjev život, a on se sam s dramom toliko srodio da se na kraju života počeo potpisivati kao - Ubu.

Tekst je kasnije preseljen u lutkarsko kazališta i tamo kratko izvođen, da bi s vremenom stekao kultni status, a sam mu je Jarry napisao i dva nastavka od kojih niti jedan nije izveden za njegova života.

Tekst je djelomično parodija Shakespearovih drama MacbethHamlet i Kralj Lear, začinjena frivolno-opscenim pubertetskim doskočicama, no zahvaljujući Jarryevu talentu, rezultat je zapanjujuće koherentan i svojevrsni izraz podsvjesti.

Na početku komada, Ubu predvodi revoluciju u kojoj ubija kralja Poljske i većinu kraljevske obitelji. Potom pod izgovorom velikih reformi pobije svo plemstvo i sve državne službenike, a jednog od svojih dojučerašnjih miljenika baci u zatvor... ovaj pobjegne i zatraži zaštitu od ruskog cara, pače nagovori ga da napadne Ubua... to se i dogodi, a slijede borbe u Ukrajini, napad medvjeda, lažno ukazanje anđela Gabrijela i brojna druga čudesa...

Kralj Ubu doživio je svu silu obrada u raznim medijima, po njemu je nazvan i eksperimentalni američki rock band, a u regionalnim je okvirima poznat kao kultna predstava Ateljea 212 iz 1964. godine u režiji Ljubomira Mucija Draškića, sa Zoranom Radmilovićem u naslovnoj ulozi. Predstava se na repertoaru zadržala skoro 20 godina, do smrti glavnog protagonista, a njezinu snimku u cijelosti možete pogledati u našoj videoteci, tj. ovdje.

Na Festival svjetskog kazališta 2014. Kralj Ubu stiže u hvaljenoj produkciji britanske kompanije Cheek by Jowl i režiji Declana Donnellana.

Službena najava predstave kaže ovako:

U pomodnoj dnevnoj sobi ljepuškast par (Christophe Grégoire i Camille Cayol) ugodno razgovaraju, pripremajući se za dolazak gostiju. Njihov sin (Sylvain Levitte) šulja se sobom s videokamerom te nakon petnaestominutnog obilaska stana projicira na zidu svoj školski film koji zumira sirovo meso, prljavi toalet te druge odvratne prizore. Vrativši se na kauč, pozornica postaje zelena, a njegovi se uglađeni roditelji pretvaraju u Oca i Mamu Ubu. U 90 minuta oni će prikazati invaziju na Poljsku, masakr plemstva, sudaca i financijera, pljačke, prizore nasilnog seksa, galamit će i pričati prostote na izmišljenom jeziku. Njihov sin princ u ratu postaje siroče. Njegovo su oružje cjedilo, zahodske četke i riblji fileti. Nasreću, ova kazališna dosjetka mijenja atmosferu i u razbijenoj dnevnoj sobi traje zabava za odrasle koji znaju što je pristojnost. Je li se sve to događalo u dječakovom umu? Jer u suprotnom anarhija je stvarnost, a civilizacija samo san? 

 

Komentirajte

PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite
naš
Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE