Login za korisnike

Doc Hihót i tajanstvene supstance

Da suprotno uobičajenom mišljenju kritičari i glumci ne moraju biti na suprostavljenim stranama, pokušat će dokazati Nataša Govedić i glumac Vili Matula, svojom prvom zajedničkom predstavom, a na temu – idealizma.

***

Kazališna kritičarka i teatrologinja Nataša Govedić i glumac Vili Matula, suradnju na izvođenju 'scenskih radova' započeli su još 2001. godine, osnovavši Radionicu kulturne konfrontacije iliti Kazalište društvene kritike.

Naime, nakon što je čitala radove brazilskog kazališnog umjetnika Augusta Boala, Govedić je po vlastitim riječima, otkrila da postoji umjetnik koji se koristi kazališnom metodom pod geslom - imajte hrabrosti biti sretni.

Budući da hrabrost smatram temeljnom vrlinom, i profesionalnom, i društvenom i osobnom, činilo mi se da treba pitati ljude hoće li se pokušati igrati. Nazvala sam Vilija i ispričala mu o metodi koja je utemeljena na tijelu i istražuje glumom. On je odgovorio - krenimo istraživati. Pisala sam Boalu i pitala ga da li u Europi postoji radionica u kojom bismo nas dvoje mogli sudjelovati. Ubrzo smo dobili poziv za austrijsku radionicu. Ja sam boravila u Beču, a Vili u Grazu. Podijelili smo obaveze - ja ću raditi dramaturški na scenama, voditi ih do oblikovanja određenog problema, a Vili će raditi na glumačkoj ekspresivnosti i preciznosti

I tako su s radom počele njihove Radionice kulturne konfrontacije, od kojih je posljednja na temu 'Zašto ne odete do gradonačelnika?' bila dijelom programa lanjske Operacije:grad.

U međuvremu su Govedić i Matula pokrenuli još jedan zajednički projekt, 'Publiku za posebne namjene, a čiji je cilj bio postavljanje umjetničkog opservatorija u famoznu kazališnu ‘rampu’. Uprkos pozamašnom interesu publike i struke, 'posebne namjene' kao da su se iscrpile u tek jednoj sezoni, a da bi ove dvojac Govedić-Matula konačno krenuo u realizaciju svoje prve 'prave' kazališne predstave.

Nazvana Doc Hihót i tajanstvene supstance, predstava nastaje u njihovoj privatnoj produkciji, a izvode je je sam Vili Matula i njegova privatna i poslovna partnerica, također glumica, Branka Trlin. Autorski tim predstavu najavljuje prilično hermetično, navodeći tek niz, za njih, važnih citata:

DONKIHOTIZAM?

Imati ideale znači stvarati neprijatelje (Walt Disney).

Šteta što se politikom bave ljudi bez ikakvih ideala. Šteta

što se idealisti ne bave politikom. (Albert Camus)

Idealisti su dovoljno neoprezni da im uspije ono što se odmjerenima, primjerenima i smjernima čini nemoguće. (Emma Goldman)

Idealizam je otmjena toga koju političari prebacuju preko

vlastite volje za vladanjem. (Aldous Huxley)

Karta svijeta koja ne sadrži utopiju nije vrijedna

niti da na nju svrnemo pogled. (Oscar Wilde)

Svaka je ovisnost loša, svejedno govorimo li o alkoholu,

morfiju ili idealizmu. (C. G. Jung)

Čuvamo svoje ideale, unatoč svemu. Ne mogu graditi

na temeljima zabune, bijede i smrti. (Anne Frank)

Samo mi nemojte koristiti strane riječi, poput recimo

„ideala". Točnije je tu stvar nazvati lažima. (Henrik Ibsen)

„- Onda su valjda, opet će krčmar, moje knjige heretične ili flegmatične, kad hoćete da ih spalite? - Šizmatične, hoćete reći, valjda, prijatelju - ispravi ga brijač.

- Šizmatične, a ne flegmatične."

Miguel de Cervantes Saavedra, Bistri vitez Don Quijote od Manche

Za sve ostalo, predstavu ćete ipak morati pogledati  i to u samo dva termina na sceni zagrebačke Vidre, 3. i 4. travnja 2009, od 20h.

***

Nataša Govedić diplomirala je, magistrirala i doktorirala na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Od 1995. godine radi kao nezavisna znanstvenica, književna, kazališna i filmska kritičarka te predavačica teatrologijskih kolegija u Centru za ženske studije i Centru za mirovne studije u Zagrebu. Od 1998. godine urednica je kazališne rubrike dvotjednika za kulturna i društvena pitanja Zarez, gdje redovito objavljuje autorske tekstove o kazalištu, kritike i prijevode. Stalna je suradnica i kazališna kritičarka Novog lista, gdje nasljeđuje Dalibora Foretića. S tjednikom Feral Tribune redovito autorski surađuje na temu dječjih prava. Od 2001. godine glavna je urednica feminističkog akademskog časopisa Treća, a zajedno s Ivom Nerinom Sibilom 2002. godine pokreće i časopis o plesnoj umjetnosti pod nazivom Kretanja.

 

Dosad je objavila niz knjiga iz područja teatrologije: Varanje vremena: Shakespeareova medijska sadašnjica (2001), izdavač: Sveučilišna knjižara: Zagreb; Izbor uloge, pomak granice: kazališne, filmske i književne studije (2002) u izdanju Centra za ženske studije: Zagreb; Iluzija nije opsjena: kazališne kritike Dalibora Foretića (2002), Adamić: Rijeka, Korpografije: 20 godina Tjedna suvremenog plesa (2003), Hrvatski institut za pokret i ples: Zagreb, Igrom protiv rešetaka: Boal, kultura otpora i kazališno rješavanje konflikta (2004), Zagreb: Druga strana d.o.o. te Etičke bilježnice: o revoltu i brižnosti (2005), Zagreb: Naklada Jesenski i Turk.

Vilim Matula glumom se počeo baviti u Dramskom studiju ZKM-a kada mu je bilo sedam godina. Još kao dijete sudjelovao je u brojnim  predstavama, televizijskim dramama i filmovima ( godinama je igrao u antologijskoj predstavi Božidara Violića i Slobodana Novaka "Mirisi, zlato i tamjan" Teatra ITD).

Za vrijeme studija na Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu, počinje profesionalno raditi u većini zagrebačkih kazališta, te na Dubrovačkim ljetnim igrama. Glumu je diplomirao 1985. Nakon kratkog angažmana u kazalištu Komedija, prelazi u ansambl ZKM-a gdje je radio deset godina. U stalnoj potrazi za novim i boljim od 1997. radi u statusu slobodnog dramskog umjetnika...

autorski tim
Nataša Govedićredatelj
Branka Trlinredatelj
Vilim Matularedatelj

izvođači
Branka Trlin
Vilim Matula

Odgovori