Za Čudesnog mandarina Béla Bartóka, kojeg je nakon praizvedbe u Kölnu 1926. godine, gradonačelnik Adenauer zabranio zbog skandaloznog libreta, Milko Šparemblek kaže da je ‘uz Posvećenje proljeća Igora Stravinskog, bez sumnje najsnažnije glazbeno djelo pisano za balet u 20. stoljeću‘.
Bolji poznavatelji opusa samog Šparembleka znat će pak da Mandarin spada u njegova ključna djela, no za najnoviju splitsku produkciju veliki domaći koreograf obećava novo čitanje.
Inspirirana istočnjačkom pričom o čovjekovu odnosu prema dobru i zlu, ova je Bartokova ekspresionistička kompozija glavnom junaku tj. Madarinu namijenila pradoksalnu sudbinu - propast u trenutku prve pojave ljudskoga dobra - ljubavi.
Mandarin je na domaćim scenama posljednji put viđen u Rijeci, 2008. godine kad je naslovnu ulogu, kao i 7 godina mlađoj produkciji središnje nacionalne kuće, plesao Šparemblekov miljenik - Staša Zurovac koji je za nju dobio i nagradu Oskar Harmoš. Uloga Djevojke obilježila je pak karijeru još uvijek aktualne ravnateljice splitskog Baleta, Almire Osmanović, pa će predstava sasvim sigurno, barem u lokalnim okvirima, poslužiti kao karijerni test za četiri nova imena - Jasauija Mergalijeva, Shunsuke Amma, Irinu Čaban i Juliju Pivotskaju, a koji u alternacijama plešu premijerne izvedbe na Splitskom ljetu.