Search
Close this search box.

Posetilac

PRODUKCIJA:
VRSTA:
NAZIV IZVORNIKA:
OCJENA PUBLIKE:
12345
Što je Bog rekao Freudu kad je legao na njegov kauč, i obrnuto, možete saznati u predstavi Ateljea 212.
autorski tim funkcija
Stanica Lazarevićprevoditelj
Nela Antonovićsuradnik za scenski pokret
Jovan Ćirilovdramaturg
Éric-Emmanuel Schmittautor teksta
Ljiljana Todorovićredatelj
Darko Nedeljkovićscenograf
Ljiljana Mrkić Popovićlektor
Snežana Pešić - Rajićkostimograf
Zoran Erićskladatelj
izvođači uloge
Anđelika SimićAna Freud, Sigmundova kćer
Branislav Bane TrifunovićNacist
Dragan NikolićNepoznati
Voja BrajovićSigmund Freud

'Jedne sam večeri počeo plakati gledajući vijesti. Nisu bile ništa gore nego inače. Uobičajena tirada kriminala i nepravde, ali te večeri nisam samo slušao vijesti i pokušavao ih razumjeti, već sam ih osjećao, krvareći sa čitavim svijetom. Nasilje je bilo poput zaglušujuće buke. Deprimirala me činjenica što sam čovjek. Rekao sam sebi: "Kako li se loše osjeća Bog ako gleda večernje vijesti?" Čak sam suosjećao s Bogom, čije postojanje smatram krajnje upitnim. Mislio sam:"Kad Bog pati, kome se može obratiti?" I nametnu mi se slika, očigledna, upečatljiva: Bog ispružen na Freudovom kauču. Tada je došla još jedna: " Freud na Božjem kauču." Koliko li stvari Bog i Freud imaju za reći jedan drugome, s obzirom da se ne slažu oko ničega?! Nije to jednostavan dijalog, s obzirom da ne vjeruju jedan u drugog.'

Tako u predgovoru svojem Posjetitelju govori francuski doktor filozofije, romanopisac i dramatičar  Éric-Emmanuel Schmitt.

Drama se događa 1938. kad nacisti prisvajaju Austriju i počinju progoniti Židove. Sigmund Freud odbija otići iz Beča, jer je siguran da će se sve dobro svršiti. Međutim, jedne travanjske večeri Gestapo hapsi njegovu kćer Anu. Freud ostaje sam i očajan, a u sobu mu, kroz prozor, upada stranac. Frivolni i cinični dendi u odijelu i cilindru predstavlja se kao sam Bog.

Schmitt u svojoj drami razlaže čovjekov odnos prema Bogu i vjerovanju, koji bi se najakše mogao sažeti u, također njegovoj, rečenici:  'Kako vjerovati u Boga poslije Auschwitza?' Međutim, sam nije ni najmanje vjerovao u uspjeh svoje predstave, koja je praizvedena 1993.  Bio je potreban marketinški pothvat koji je uključivao dijeljenje besplatnih ulaznica. Besplatna predstava uskoro je postala hit, a Schmitt je preveden na tridesetak jezika. Uslijedila su i tri Molièrea, francuske inačice NHG-a.

Éric-Emmanuel Schmitt, rođen 1960., sin je profesora i profesorice tjelesnog odgoja. Iako je mu ateistični duh njegovih roditelja vladao djetinjstvom, poslije se ipak deklarirao kao kršćanin. Posjetitelj mu nije jedina drama u kojoj tematizira svjetske religije: Le Cycle de l'Invisible pokušaj je stvaranja harmonije među religijama i kulturama, Milarepa je inspirirana budizmom, a u Monsieur Ibrahim et les fleurs du Coran u fokusu je Islam. Potonja predstava doživjela je filmsku adaptaciju u režiji Françoisa Dupeyrona, s Omarom Sharifom u naslovnoj ulozi. Osim religije, Schmitt se pozabavio svijetom bogatih financijaša, bacivši na njega svoj cinični pogled u predstavi Golden Joe. U Variations Enigmatiques suočava dva muškarca koji su voljeli istu ženu, a u drami Libertinac (Le Libertin), koju je domaća publika imala prilike nedavno vidjeti u splitskom HNK u režiji Tomislava Pavkovića nudi nam životnu priču Denisa Diderota, o čijoj je filozofiji napravio i doktorsku tezu na prestižnoj pariškoj  École Normale Supérieure.

2001. Schmittu je uručena Grand Prix du théâtre de l'Académie Française, a kritičari njegove drame uspoređuju s djelima Becketta, Anouilha i Claudela. Ako vas je zaintrigirala usporedba s velikanima, posjetite Schmittov site ovdje.

Predstavu Posjetitelj za Ateljea 212, režirala je Ljiljana Todorović.

 

Komentirajte

PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite
naš
Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE