14. MKFM

14. međunarodni kazališni festival mladih odvijat će se u organizaciji INK od 18. lipnja do 06. kolovoza, tijekom kojih će sudionici imati prilike prisustvovati radionicama posvećenima umjetničko-odgojnoj praksi Augusta Boala, kao i plesnim radionicama.
Share on facebook
Share on twitter

Međunarodni kazališni festival mladih u Puli ove godine sastavljen je od dviju programskih cjelina. Prva, koja počinje 18., a završava 27. lipnja, posvećena je uspomeni na Augusta Boala, nedavno preminulog brazilskog redatelja, dramskog pedagoga, teoretičara i žestokog pobornika društvenih promjena, dok će druga, koja počinje 27. srpnja i završava 06. kolovoza, u suradnji sa zagrebačkim Liberdanceom, u Pulu dovesti plesne pedagoge.

Program radionica posvećenih Boalu zove se Pulski forum 09, a uključuje sljedeće radionice:

Radionica br. 1 (18.-20.lipnja)

Od Duge želja do Forum kazališta
Voditeljica: Bárbara Santos, Brazil

Kazalište potlačenih ohrabruje potragu za konkretnim alternativama stvarnih problema pomoću estetskih sredstava. To je kazališna metoda koja poništava prepreke između gledatelja i pozornice, stvarajući direktan i demokratski dijalog. Stotine vježbi i igara tvore nekoliko tehnika čiji je cilj transformacija tlačiteljske stvarnosti. Prijedlog ove radionice Kazališta potlačenih jest istraživački rad na putu od najsubjektivnijih tehnika Duge želja do najobjektivnije, Forum kazališta, koja teži razumijevanju društvenih posljedica procesa internalizacije tlačitelja.

Radionica br. 2: 21. - 23. lipnja

Radionica Forum kazališta - za početnike
Voditelj: Douglas Paterson, SAD

Radionica je podijeljena na tri opće vrste aktivnosti. Prvu aktivnost čine pozadinske informacije o Kazalištu potlačenih (KP) i mnoge vježbe koje uvodi facilitator (ili dificilitator – “onaj koji otežava”, kako ga Boal voli opisivati). Tim informacijama započinje radionica, ali one su i razasute kroz igre i vježbe. Uz to, grupa je pozvana da povremeno raspravlja o reakcijama na igre koje će uslijediti i da postavlja pitanja vezana uz razne procese. Druga su vrsta aktivnosti upravo igre. To su nepromjenjive fizičke interakcije oblikovane kako bi nas izazvale da uistinu čujemo ono što slušamo, osjetimo ono što dotičemo i vidimo ono u što gledamo. Ove igre služe da nam pojačaju osjetila i otkoče tijelo, da nas izvuku iz uobičajenog ponašanja, što predstavlja uvod u odmicanje od uobičajenog razmišljanja i interakcije. Uz to, aktivno se povezujemo s ostalim polaznicima, razvijajući uzajamni odnos i povjerenje, dok se u isto vrijeme i zabavljamo. Konačno, treći dio aktivnosti su strukturirane vježbe. Te su aktivnosti osmišljene kako bi naglasile određeno područje Kazališta potlačenih, poput Kazališta slika, Forum kazališta, Duge želje itd. Ono što ćemo mi ovdje raditi jest Forum kazalište. Forum kazalište kreće od pokusnih improvizacija do stvaranja scena s uprizorenjem specifične vrste tlačenja.
Ova radionica će imati javnu prezentaciju.


Radionica br. 3: - 21. lipnja

Budućnost Legislativnog kazališta
Voditelji: Iwan Brioc, Wales i José Soeiro, Portugal

Ova sesija u obliku otvorenog prostora pozvat će polaznike da podijele iskustva o Legislativnom kazalištu i da istraže mogućnosti za njegov kontinuirani razvoj. Neka od pitanja koja mogu biti postavljena jesu: Kakav je stvarni utjecaj Legislativnog kazališta ako nema osobu na vlasti koja može progurati prijedlog do zakonodavnog tijela? Je li onda njegovo prakticiranje uvijek samo simbolično? Koja su nam sredstva još na raspolaganju kako bismo utjecali na politiku kroz kazalište? Kako možemo političare nagovoriti da Legislativno kazalište shvate ozbiljno? Iz kuta gledanja zakonodavaca, što Legislativno kazalište donosi konvencionalnim načinima “konzultacije” s građanstvom? Kakvu korist građani imaju od toga?

Radionica br. 4: 22. - 24. lipnja

Propriocepcija, a ne revolucija: Kazalište potlačenih u kazalištu uma
Voditelj: Iwan Brioc, Wales

Ova će radionica slijediti dvije crte istraživanja koje su na neki način povezane. Prva je integrirani pristup metodologiji rada Kazališta potlačenih s unutarnjim i vanjskim tlačenjem. Čini se da postoji nekoliko “legitimnih” konteksta u kojima se prakticira Duga želje izvan dihotomije terapeut/klijent pa nema slobodnijeg kretanja između ova dva načina tlačenja kako bi postojao dijalog između našeg unutarnjeg i vanjskog iskustva tlačenja. Druga je istraživanje iskustva onoga što bi se moglo događati našoj svijesti kroz praksu KP-a. Svatko tko se bavi Kazalištem potlačenih uviđa da se tijekom rada dolazi do drugačijeg stanja uma, do izvjesne liminalnosti koja je dobro poznata svima, a u isto je vrijeme kvalitativno drugačija od naše svakodnevne iskustvenosti. Jedno od pitanja koje obje crte istraživanja potiču jest da primarni cilj Kazališta potlačenih možda nije revolucija već propriocepcija. Propriocepcija se ovdje koristi u smislu kakvom ga koristi fizičar i filozof David Bohm, tj. ne samo kao svjesnost naših tijela u prostoru, koju većina nas uzima zdravo za gotovo, već svjesnost sveopćeg kretanja uma u trenutku dok se ono događa.


Radionica br. 5: 24. - 27. lipnja

Jesu li Policajci u glavi društveni ili psihološki?
Voditelj: Roberto Mazzini, Italija

Ova radionica nastaje iz Boalovih tehnika Policajac u glavi i naših istraživanja u udruzi Giolli, većim dijelom provedenih tijekom duge radionice u Rimu 2005.g. Ideja je da se prodube Boalova otkrića, zadržavajući sociopolitički dio samih tehnika, a da se u isto vrijeme izbjegne pomak prema psihološkoj analizi pojedinca. Ciljevi radionice su:
1.    prikazati načine jačanja socijalnih i političkih istraživanja individualnih tlačenja kroz ove tehnike.
2.    raspravljati o mogućnostima da se izbjegne sužavanje ljudskih unutarnjih  patnji na psihološki plan i zadrži složenost ljudskog bića (v. VI Marxovu tezu o Feuerbachu).

Radionica br. 6: 25. - 27. lipnja

Umjetnost džokera
Voditelj: Adrian Jackson, Velika Britanija

Ova trodnevna radionica fokusirat će se na vještine džokera u Kazalištu potlačenih; džoker je ona osoba u Kazalištu potlačenih koja nadgleda sesiju Forum kazališta: dijelom facilitator, dijelom dificilitator, dijelom MC, dijelom provokator. Radionica će biti mješavina praktičnih vježbi i teorije, uključujući upute: kako džokerirati predstavu Forum kazališta, kako izgraditi Forum kazalište koje će biti lako džokerirano, te kako voditi sesiju Kazališta potlačenih. Adrian Jackson džokerira Forum predstave širom svijeta u posljednjih dvadeset godina. Ova će radionica biti ograničena na trideset polaznika od kojih će mnogi imati mogućnost džokerirati i dobiti povratnu informaciju.
Osim radionica i njihovih prezentacija, sudionici festivala imat će prilike vidjeti i primjere forum kazališta, te prezentacije projekata.

Predstave Forum kazališta:

feminism ENJEUX (Francuska) – X = Y (23. lipnja)
Predstava koristi Kazalište slika i trodijelno Forum kazalište kako bi govorila o seksizmu u raznim kontekstima: u životu para, u obitelji (vezano uz odgoj), u javnim prostorima (u podzemnoj željeznici), na radnom mjestu i u politici.

Mostarski teatar mladih (Bosna i Hercegovina) – “Mostarska gimnazija” (24. lipnja)
Predstava “Mostarska gimnazija” govori o nacionalnim podjelama u gradu Mostaru i državi Bosni i Hercegovini, kroz primjer jedne podijeljene škole. Predstava istražuje mogućnosti zaustavljanja podjela djece u školama – djece koja govore praktički istim jezikom i koja baštine istu kulturu i tradiciju, dok jedinu razliku između njih predstavlja njihova vjerska pripadnost.

Grupa Kazališta potlačenih Pariz (Francuska) – Kuhar reče zecu: hajdemo zajedno kuhati (25. lipnja)
Prvo djelo Grupe Kazališta potlačenih Pariz postavlja pitanje konkretnih prilika u plaćenom radu. Predstava sagledava više grana djelatnosti, poput industrije, hotelijerstva i trgovine na veliko. Zahvaljujući slijedu nekoliko scena Forum kazališta ili agit-prop kazališta, predstava posebno propituje o tome koliko je danas babysitting teret za radnika, o kupovnoj moći i plaći, te obrađuje nove metode rukovođenja, odnos među zaposlenicima i ulogu sindikata, pogotovo u kontekstu klasne borbe. Ova je predstava nastala zahvaljujući radionicama koje je grupa vodila s nezaposlenima.

ALARM+LORI (Hrvatska) – U svoja 4 zida (26. lipnja)
Što se događa u trenutku kada netko odluči ne samo «tolerirati», već pružiti aktivnu podršku gej osobi u njezinoj borbi za ravnopravnost, vidljivost, prihvaćanje? Prema riječima Augusta Boala, solidarnost podrazumijeva spremnost da se preuzme rizik jednak riziku kojemu je izložen onaj s kime se želimo solidarizirati. Što to u  konkretnom slučaju može značiti, odnosno, u čemu se sve spomenuti rizik može ogledati? Prije ili kasnije postavlja se pitanje koliko smo daleko spremni ići u svojoj solidarnosti, pri čemu povećan rizik od bivanja žrtvom fizičkog nasilja nije jedino s čime nam se valja suočiti. Jesmo li se doista u stanju nositi s reakcijama naših bližnjih, u rasponu od čuđenja i zabrinutosti, pa sve do ljutnje i podsjećanja na vlastitu sebičnost – jer u svemu tome zapravo ne vodimo dovoljno računa o njima i njihovim osjećajima? Jesmo li zaista potpuno imuni na mišljenje susjeda i šire rodbine i jesmo li u stanju zanemariti svoj ugovor o radu na određeno vrijeme koji uskoro ističe? S ovim i sličnim pitanjima suočava nas forum-kazališna predstava “U svoja 4 zida” čija protagonistica Ana, iako sama nije gej, odlučuje na svoju predstojeću maturalnu zabavu, umjesto s muškim partnerom, doći s prijateljicom Monikom kao partnericom...

Prezentacije radionica:

Radionica Forum kazališta – za lokalne pedagoge, voditeljica Ivana Marijančić (Hrvatska) (22. lipnja)
Radionica Forum kazališta – za početnike, voditelj Douglas Paterson (23. lipnja)

Prezentacije projekata:

Jale Karabekir predstavlja svoj rad sa ženskim grupama u Turskoj (19. lipnja)
Ova će prezentacija predstaviti praksu Kazališta potlačenih sa ženskim grupama u Turskoj. Cilj je prikazati na koji način i kako može biti korišteno Kazalište potlačenih sa različitim ženskim grupama. Prezentacija će s jedne strane ispričati priču o radionicama, predstavama i karakteristikama polaznica, ali i vrednovati rezultate tih praksi. S druge strane, vizualnim materijalom (fotografijama i snimkama) prezentacija će se dotaći i prakse Kazališta potlačenih kako bi se raspravilo o teorijskim okvirima u cilju mogućih prijedloga za buduće projekte. Uz to, otvorit će se rasprava o ženskim pitanjima u kontekstu Kazališta potlačenih, te dijalog između turskih i hrvatskih praksi Kazališta potlačenih.

Alessandra Gigli, Alessandro Tolomelli i Alessandro Zanchettin predstavljaju knjigu “Il Teatro dell’Oppresso in educazione” (Kazalište potlačenih u edukaciji) u izdanju Carocci iz Rima (21. lipnja)
Kazalište potlačenih, kazališna metoda koju je osmislio Augusto Boal u šezdesetima, dijeli neke teorijske temelje s pedagogijom, a to su etički i politički angažman i težnju za aktiviranjem svijesti na kritički i kreativan način. Analizirajući poveznice između kazališne metode i  pedagoške prakse, Alessandro Tolomelli, Alessandra Gigli i Alessandro Zanchettin razvili su instrumente, operativne napomene i kritičke pristupe korištenja tehnika KP-a koje su sakupili u tekst “Kazalište potlačenih u edukaciji”. Njihovo iskustvo pedagoga, istraživača  pedagoških znanosti i kazalištaraca predstavlja koristan doprinos svima onima koji rade u polju odgoja i obrazovanja, te kojih zanima eksperimentiranje i razmišljanje o novim pedagoškim načinima i jezicima.

Hrvatski NVO-i “Alarm” i “LORI” predstavljaju zajednički projekt borbe protiv predrasuda prema gay populaciji kroz Forum kazalište: “Forum kazalište u akciji – zajedno protiv predrasuda” (26. lipnja)
Projekt “Forum-kazalište u akciji – zajedno protiv predrasuda” treći je u nizu projekata suradnje udruga “LORI” i “Alarm” kojim se, putem organiziranja forum-kazališnih predstava, nastoji potaknuti prihvaćanje različitosti i njegovanje tolerancije, te smanjenje predrasuda, osuđivanja i nasilja nad pripadnicima/cama seksualnih i rodnih manjina u Hrvatskoj. Jedna od osnovnih ideja vodilja ovogodišnjeg projekta jest nastojanje da se održavanje predstava ovog tipa proširi i na manje sredine na području Primorsko-goranske županije. U skladu s time, važan aspekt projekta predstavlja početak rada na uspostavljanju mreže sačinjene od prijateljski nastrojenih pojedinaca i lokalnih partnerskih udruga (u konkretnom slučaju riječ je o udrugama “Crta” iz Opatije i “Kocka” s Raba) spremnih pružiti logističku potporu u organizaciji predstava u vlastitim sredinama.

Drugi dio festivala, koji s radionicama počinje 27. srpnja, posvećen je plesnoj umjetnosti i vještinama, a u sklopu njega odvit će se četiri radionice.

Radionica br. 1: 27. - 31. srpnja

SUVREMENE PLESNE TEHNIKE
Voditelj: Rasmus Olme

Opiranje gravitaciji je osuđeno na propast. Njezini smo robovi. Ne možemo letjeti. Ali razumijevajući naše granice naći ćemo slobodu. Korištenje vlastite težine u pokretu umjesto toga da se protiv nje borimo, dat će nam bestežinski osjećaj. U svojem istraživanju pokreta pronašao sam metodu koju zovem "vodoravni pad". To je kontrolirani pad koji, za razliku od okomitog pada, nikada ne dostiže pod. Umjesto da padamo na pod, padamo uz pod.  Vodoravni pad se zapravo usredotočuje na pokret kroz prostor, a ne na pokret u tijelu. To je istraživanje o stvarnim fizičkim pravilima koja uvjetuju naš pokret. Klas će fluktuirati između zadanog materijala i kraćih, jasno uokvirenih improvizacija. S obzirom da klas traje tri sada, nadam se da ću moći uključiti i partnering, s obzirom da ga smatram iznimno korisnim za razumijevanje vlastitog tijela.  Radionica traje 3 sata.

Radionica br. 2: 27. - 31. srpnja

JAZZ DANCE - HIP HOP
Voditeljica: Nadine Sieber

Lyrical jazz klas Nadine započinje sa zadanim zagrijavanjem koje se temelji na klasičnim, jazz i suvremenim plesnim tehnikama. Zamišljen je da bi se ojačala i povećala fleksibilnosti. Nakon toga slijedi rad kroz pod zamišljen da bi se radilo na tehnici i na pokretu koji će pripremiti plesače za njihove jedinstvene lirične koreografije (s primjesom suvremenog). Polaznici će raditi u pozitivnoj atmosferi koja će pružati potporu i definitivno će se razvijati kao plesači. Jazz funk klas Nadine se sastoji od hip hop zagrijavanja, a bit će uključen i stretch (rastezanje). Inspiracija za koreografije dolazi iz nove škole hip hopa pomiješanog s elementima jazza. Klas je iznimno zabavan i iznimno aktualan. Ne samo da će se plesači zabavljati, nego će otići s klasa bolje pripremljeni za audicije namijenjene komercijalnom radu. Radionica je predviđena za početnike napredne. Radionica traje 2 x po 1h i 45min

Radionica br. 3: 01. - 06. kolovoza

SUVREMENE PLESNE TEHNIKE
Voditeljica: Hillary Blake Firestone

Detaljan i snažan klas koji je usredotočen na istraživanje pokreta iznutra prema van. Informacije koje se dobivaju iz širokog raspona tehnika i fizičkih vježbi (uključujući Alexander tehniku, borilačke vještine, jogu, moderne/release plesne tehnike i kontakt improvizaciju) su spojene u vježbe koje uključuju vježbe za podizanje svijesti/eksperimentalnu anatomiju, obrasce ponavljanja pokreta, vježbe na podu i na nogama, te duže fraze.  Sam klas pomaže razvoju jakog centra, eksplozivnog kapaciteta, ustrajnosti i snage; dok u isto vrijeme promiče kvalitetu mekoće, jasnoće, istančanosti i otvorenosti. Dinamički trening koji podupire vježbanje plesa koji je angažiran i pojedinačno ekspresivan.  Naglasak se stavlja na:
•    svjesnost o ustroju tijela, energetskim linijama i strukturalnoj potpori unutar tijela
•    ulogu težine, zamaha (swinga), kretanja ispod nivoa (under-curve) i odbijanja (rebound) u učinkovitom kretanju
•    vješto i cjelovito korištenje svih udova i njihova veza s centrom
•    sposobnost započinjanja pokreta iz daljine ili iz centra
•    alati za veću lakoću i fluidnost u spuštanju na i kretanju po podu
•    istraživanje odnosa između korištenja mišića i releasea
•    svjesno korištenje daha i fokusa kako bi se potpomogao, pročistio i varirao pokret
•    pristup različitim kvalitetama i sposobnost prebacivanja između oprečnih energija
•    usavršavanje izbora timinga, fraziranje i muzikalnost, uključujući brojanje i sinkopiranje

Radionica traje 4 sata.


Radionica br. 4: 01.-05. kolovoza

SUVREMENE PLESNE TEHNIKE
Voditeljica: Ana Mrak

Radionica je bazirana na release tehnici, uz naglasak na istraživanju pokreta iniciranih iz kostiju što omogućuje efikasno korištenje tijela oslobađajući ga nepotrebne napetosti. Klas započinje pripremom tijela za kretanje kroz prostor. Bazira se na release vježbama koje omogućuju samostalno istraživanje vlastite skeletne strukture. Koristeći potporu skeleta organiziramo tjelesne veze kroz detaljan rad na traženju jasnih direkcija i različitih inicijacija pokreta. Ovdje je uključen i rad na podu kroz koji ćemo se baviti različitim oblicima potpore i artikulacije. Usvajajući ovakve principe kretanja akumuliramo plesni materijal kroz dinamične sekvence, istovremeno istražujući učinkovitost tijela u pokretu te njegov odnos sa prostorom.  Radionica traje 2 sata.

Više o radionicama, informacije o voditeljima te prezentacijama možete pronaći na  službenim stranicama INK.

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI