Naslovnica > VIJESTI > DRAMA > Američki dramatičari zarađuju na serijama, a hrvatski nemaju od čega živjeti

Američki dramatičari zarađuju na serijama, a hrvatski nemaju od čega živjeti

'Zlatno doba TV serija' zapravo je spas za dramatičare s neprofitne američke kazališne scene. Kod nas ni najetabliraniji s televizijom nemaju sreće.
Share on facebook
Share on twitter

Televizija je na neki način antiteza ‘živom’ kazalištu, a u posljednje vrijeme, čini se, i njegov spas. Barem ako pitate cijeli niz američkih dramatičara koji zahvaljujući angažmanu na televiziji preživljavaju u kazalištu.

Unosan posao na televizijskim serijama dramatičarima zapravo dozvoljava da se posvete kazališnim projektima. Među njima je i Bess Wohl čiji je mjuzikl o porno industriji, Pretty Filthy, nedavno postavljen na Manhattanu. Nekoliko dana prije nego što su započele probe za Pretty Filthy, Wohl je saznala da je televizija ABC odlučila prihvatiti scenarij koji je napisala za pilot epizodu serije The Broad Squad.

Daleko od toga da je Bess Wohl jedina koja balansira između kazališta i televizije. Što se New Yorka tiče, neprofitna kazališta produciraju premijere suvremenih dramatičara čiji je zapravo osnovni izvor prihoda - televizija.

Primjerice Melissa James Gibson, koja između ostalih piše za Kuću od karata, imala je nedavno premijeru nove drame koju je napisala, Placebo, u njujorškom kazalištu Playwrights Horizons na Off-Broadwayu. Britanska dramatičarka Bathsheba Doran također je nedavno imala premijeru svoje drame The Mystery of Love & Sex u Mitzi E. Newhouse Theateru dok istovremeno piše scenarij za seriju Masters of Sex na televiziji Showtime.

Da stvar bude bolja, ne samo da televizijski angažman piscima osigurava egzistenciju, nego i sama televizija ima koristi od toga - profesionalni pisci podižu kvalitetu programa.

Lowell Peterson, izvršni direktor Ceha američkih pisaca (Writers Guild of America), rekao je: ‘Televizija omogućuje dramatičarima da se održe u ekonomskom smislu, a kvaliteta televizijskog programa se poboljšala - likovi su izazovniji, priče su čvršće, a to djelomice možemo zahvaliti dramatičarima koji svoje vrijeme posvećuju televiziji.’

Nažalost, svaka usporedba sa situacijom u Hrvatskoj je poražavajuća. Potvrdio je to i Hrvoje Kovačević, predsjednik povjerenstva Društva hrvatskih književnika za autorska prava koji je u prosincu prošle godine pokrenuo peticiju upućenu HRT-u zbog smanjivanja honorara autorima dramskog radijskog programa. ‘Kod nas televizija onemogućuje književnike da nešto zarade. U pokušajima da uštede, oni štede na autorima, i to u prvom redu književnim autorima. Sve to djeluje kao sustavno uništavanje autorskog rada’, rekao je Kovačević i dodao: ‘Kod nas se sve prepušta vanjskoj produkciji i kod prodaje serije pokušava se postići što veća zarada. Nikoga ne zanima kvaliteta, samo što manji troškovi, a što veća zarada producentskim kućama.’

Upravo na temu položaja pisaca u današnjem društvu, o izrabljivačkom ponašanju nakladnika i HRT-a, te o nebrizi ministarstava kulture i obrazovanja organizira tribinu sljedeći četvrtak, 26. ožujka u 12 sati, posvećenu hrvatskoj spisateljici Nadi Mihelčić koja se našla u bezizlaznoj ekonomskoj situaciji. Osim nje o temi će raspravljati književnici Hrvoje Hitrec i Pavao Pavličić te spisateljice Silvija Šesto, Sonja Zubović i Lada Žigo.

Premda ni američki pisci ne mogu ‘živjeti od kazališta’. Primjerice Wohl je na drami Pretty Filthy radila pet godina s prekidima i procjenjuje se da je za to djelo zaradila oko 3.000 dolara. U neprofitnim kazalištima dramatičari poput nje zarađuju od subvencija, provizija i u nekim slučajevima od naknada za regionalnu ili međunarodnu produkciju njihovih radova. No, vrlo malen broj pisaca od toga može preživjeti.

Što se televizije tiče, stvar je nešto kompleksnija, a zarada ovisi o nizu faktora - od dužine prikazivanja serije do televizije koja prikazuje.

Peterson je za primjer uzeo jednosatnu TV seriju koja se prikazuje u udarnom terminu - prema minimalcu pisac koji je angažiran kao asistent na scenariju zarađuje oko 3.800 dolara tjedno, a po epizodi oko 36.000 dolara ako je potpisan kao scenarist. Za prvu reprizu trebao bi dobiti dodatnih 24.000 dolara. U rijetkim slučajevima članovi Ceha američkih pisaca dobivaju zdravstveno osiguranje i mirovinske naknade.

Podsjetimo, HRT je prošle godine novim ugovorima uveo jednokratnu naknadu za emitiranje dramskog djela, a ukinuo dotadašnja plaćanja za reprizno emitiranje (50 posto za prvu reprizu, 25 posto za svaku daljnju).

I dok se naši pisci bore za bilo kakvu zaradu, američki prozivaju kazališta i njihove honorare. Melissa James Gibson, Obiejem nagrađena i za Pulitzera nominirana dramatičarka, pisala je za prve dvije sezone serije The Americans i upravo je dovršila rad na trećoj sezoni Kuće od karata gdje su, kaže, od sedam scenarista njih pet dramatičari: ‘Mislim da kazalište nije baš gostoljubivo prema onima koji ga stvaraju. Posao dramatičarke me košta i na tome gubim novac.’

Tanya Barfield, koja piše scenarij za seriju The One Percent na TV mreži Starz, a premijera predstave Bright Half Life prema njezinoj drami održala se nedavno u City Centeru, rekla je da je na televiziju nije privukao samo novac: ‘Nalazimo se u zlatno dobu serija, svi smo toga svjesni. I tu možemo napuniti baterije kako bi imali snage vratiti se kazalištu. Ne osjećam se loše. Mogu platiti stanarinu i život mi nije jako težak.’

Neki pisci na tjednoj bazi, a ponekad i na dnevnoj, izmjenjuju posao za televiziju i posao za kazalište, kako oni američki, tako i naši. No, svaka druga usporedba njihovog posla nema temelja, barem dok se autorski rad ne počne cijeniti dovoljno da se ljudska egzistencija ne dovodi u pitanje.

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI
PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite naš dnevni Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE
NAJNOVIJE