Naslovnica > VIJESTI > DRAMA > Glumci postaju javni službenici?

Glumci postaju javni službenici?

Ostavka Kokana Mladenovića na mjesto ravanatelja Ateljea 212 zbog sukoba s ansamblom, isprovocirala je gradonačelnika Beograda na najavu radikalne promjene u statusu zaposlenih glumaca. Reakcije su očekivano - burne.
Share on facebook
Share on twitter

Nakon višemjesečnih sukoba s glumačkim ansamblom kuće, Kokan Mladenović prošlog je tjedna podnio ostavku na mjesto ravnatelja te kuće. Skupština grada Beograda ekspresno je samo dan kasnije za njegovu nasljednicu imenovala književnicu i dramaturginju Ivanu Dimić, no oglasio se i gradonačelnik koji tijekom cijelog sukoba u Ateljeu spominje reformu načina na koji funkcioniraju gradska kazališta.

Naime, Mladenović je u svoju obranu neprestano tvrdio kako hajku protiv njega dižu ljudi koji kontinuirano odbijaju poslove u matičnom teatru, ali zato 'gažiraju' sa strane, zbog čega je gradonačelnik prije nekoliko tjedana zatražio reviziju plaća u ansamblima gradskih kazališta. Nakon Mladenovićeve ostavke najavio je pak konkretnu reformu ustvrdivši kako aktualni sustav funkcioniranja nije održiv jer Beograd jednostavno nema novaca.

Oni koji budu stalno plaćeni od strane grada postaće javni službenici i imaće svoje obaveze”, rekao je Đilas i dodao da glumci koji ne žele takve obaveze mogu postati slobodni umjetnici i svoju vrijednost testirati na tržištu. Đilas je najavio i promjene u kriterijima za upravljačke funkcije u komunalnim teatrima:

Ko bude želo da bude direktor, moraće da pokaže da je završio menadžment u kulturi i da ima potrebno znanje, a umetnički deo treba da prepusti umetničkom direktoru”, objasnio je Đilas.

Očekivano, srpska je javnost burno reagirala. Pojedini teatrolozi i ravnatelji kazališta javno su iznjeli stav kako bi reforma trebala biti još radikalnija, te kako bi ansamble u potpunosti trebalo ukinuti, čemu su se zaposleni glumci žestoko usprotivili.

"Tako ozbiljna pitanja ne smeju se rešavati preko noći. Zakonom o kulturi se predviđala takva mogućnost, no nisu doneseni podzakonski akti koji bi morali da definišu ovu oblast. Svi smo mi spremni da radimo i, ako treba, radićemo svi na tržištu. Ali ako se zaista zalažemo za velike uštede, onda postoji mnogo onih koji tome treba da se podvrgnu pre glumaca. Mi glumci smo poslednja rupa na svirali i nepravedno je da se čitava „kola slome na nama"", ustvrdila je glumica i članica Upravnog odbora Atelja 212, Gorica Popović.

Njezin kolega glumac, i nekadašnji ministar kulture, Branislav Lečić  rekao je pak:

"Neophodno je pre svega stvoriti ambijent koji ne bi bio na štetu pozorišne umetnosti i njenih delatnika. U tom cilju smo za vreme mog mandata u Ministarstvu kulture kompletirali predlog Zakona o scensko-muzičkim delatnostima. On je predviđao decentralizaciju kulture i stvaranje nacionalne mreže pozorišta, u okviru koje bi se svi učesnici angažovali po ugovoru, a premijere velikih predstava igrale bi se u Aranđelovcu, Vranju, Somboru i svim gradovima u Srbiji, a ne samo u Beogradu. Promovisali smo ideju „Srbija je naš glavni grad", započeli razgovore sa lokalnim samoupravama, ali onda je ubijen premijer Đinđić, kasnije je došla nova vlada i odustalo se od ovih planova".

Treba li uopće napominjati kako gotovo identične dileme imaju sve zemlje u regiji, rijetke u kojima ansambli u aktualnom obliku uopće postoje. Stoga će razvoj situacije u Srbiji sasvim sigurno biti zanimljiv i za domaće prilike, tim više što je hrvatsko ministarstvio kulture najavilo slanje nove verzije Zakona o kazalištima u saborsku proceduru u drugom tromjesečju 2013. godine.

 

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI