Seviljski brijač (os)

DATUM PREMIJERE:
GODINA:
PRODUKCIJA:
VRSTA:
OCJENA PUBLIKE:
12345
Brijač, čiji poseban talent ne leži u baratanju britvom i škarama, već britkim jezikom, pomoć u ljubavnim zavrzlamama pruža na pozornici HNK Osijek.
autorski tim funkcija
Krunoslav Cigojredatelj
Ioanna Manoledakiscenograf
Ioanna Manoledakikostimograf
Gioachino Rossiniskladatelj
Petra Blaškovićasistent redatelja
Damir Šenkkorepetitor
Ljubica Vuletićzborovođa
Igor Šimonjikoncertni majstor
Ioan Paunakoncertni majstor
Igor Valerikorepetitor
Cesare Sterbinilibretist
Jasmina Pacekautor prilagodbe scenografije
Ema Bellšaptač
Irena Budakinspicijent
Mladen Tutavacdirigent
Željko Nosićautor prilagodbe kostimografije
izvođači uloge
Aida ČorbadžićRosina, Bartolova štićenica
Berislav PuškarićDon Basilio, učitelj glazbe
Blaženka TargušBerta, domaćica don Bartola
Dali MorDoktor Bartolo
Damir BakovićFiorello, sluga grofa Almavive
Danijela BožičevićBerta, domaćica don Bartola
Davor RadićFigaro, brijač u Sevilli
Gordana KalmarRosina, Bartolova štićenica
Iskra StanojevićBerta, domaćica don Bartola
Josip SlamNarednik
Ladislav VrgočGrof Almaviva
Muški zbor HNK Osijek
Nenad TudakovićAmbrogio / Notar
Orkestar HNK Osijek
Robert AdamčekFigaro, brijač u Sevilli
Saša ČanoDon Basilio, učitelj glazbe
Slobodan CvetičaninFiorello, sluga grofa Almavive
Sveto Matošić KomnenovićGrof Almaviva
Vesna BaljakRosina, Bartolova štićenica
Vlaho LjutićDoktor Bartolo

Napisan kao predložak za komičnu operu, Seviljski brijač je prošao zanimljiv put do svog, danas vjerojatno najpoznatijeg, opernog ostvarenja. 1772. tekst Pierra de Beaumarchaisa odbila je pariška Comédie-Italienne za koju je operu zamislio. Comédie-Italienne bila je poznata po prikazivanju opernih i dramskih ostvarenja u izvedbi talijanskih glumaca, zbog čega ne čudi kako je Beaumarchais svoj predložak temeljen na commediji dell’arte namijenio upravo njima. 1773. preradio je predložak u dramski tekst, a praizvela ga je Comédie-Française 1775.

Nakon toga, prvu operu po ‘Seviljskom brijaču’ skladao je Giovanni Paisiello, dok je dvadesetak godina kasnije, 20. veljače 1816. pod imenom – Almaviva ili uzaludan oprez, u Teatru Argentina u Rimu praizvedena verzija koja je doživjela bezbroj postava i koja uživa planetarnu popularnost – ona Gioachina Rossinija, za koju je libreto po Beaumarchaisovom predlošku napravio Cesare Sterbini. Iz dužnog poštovanja mladi Rossini molio je Paisiella da mu dopusti da sklada operu istog sadržaja, što je ovaj i dopustio smatrajući kako ne postoji mogućnost da će Rossini skladati operu bolju od njegove, čak naprotiv – očekivajući njegov potpuni neuspjeh. Ipak, godine 1816. nakon samo jedne lošije premijerne izvedbe, Rossinijev Almaviva je postao nevjerojatan uspjeh, a Paisiello je, hm, – umro!

Radnja opere vrti se oko grofa Almavive,  neizlječivo zaljubljenog u Rosinu koja živi zatočena kod ljubomornog doktora Bartola. Svi Almavivini planovi da izvede Rosinu iz kuće propadaju, pa se odlučuje pitati za savjet stručnjaka-lokalnog brijača (da, brijača!) – Figara. Naravno, Figaro za sva svoja mudra djela biva dobro plaćen, a prva mu je ideja da se Almaviva preruši u pijanog vojnika i tako uđe u kuću doktora Bartola. I tako Almaviva uspijeva predati Rosini poruku, no Bartolo je sada već sumnjičav, i zove stražu koja izbacije Almavivu.

Sljedeći Figarov plan jest da se Almaviva preruši u učitelja klavira, i dođe umjesto Basilia za kojeg će reći da je bolestan, a koji inače daje poduke pjevanja Rosini, i koji je inače Bartolov prijatelj i istomišljenik. Almaviva maskiran u učitelja, kako ne bi bio sumnjiv, otkriva Bartolu lažirano pisamce u kojemu se Almaviva otkriva Rosini tek kao posluga, a ne zapravo grof. Rosina je na to naravno izbezumljena. Na to ulazi u kuću Basilio ali ga Almaviva podmiti novcem, pa ovaj doista odglumi da je bolestan, no Bartolo ponovno postaje sumnjičav, te istjera sve van iz kuće i traži bračni ugovor za sebe i Rosinu. No, Figaro i Almaviva sad ulaze kroz prozor i dok Bartolo nije prisutan Rosina i Almaviva se pomiruju te potpisuju bračni ugovor pred svjedocima Figarom i Basiliom, kojem se prijeti smrću ako išta pokušava spriječiti. Bartolo dolazi prekasno, no ipak ga uspijevaju smiriti dajući mu Rosinin miraz.

Ova je opera na domaćim pozornicam posljednji put premijerno izvedena u splitskom HNK 2008. godine, a upravo je od te produkcije HNK Osijek posudio rješenje scenografije i kostima te ih prilagodio za svoje potrebe.

Predstavu u Osijeku režira Krunoslav Cigoj.

Komentirajte

PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite
naš
Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE