Maskarada

DATUM PREMIJERE:
GODINA:
PRODUKCIJA:
VRSTA:
NAZIV IZVORNIKA:
OCJENA PUBLIKE:
12345
Kako neoprezno posuđivanje nakita može završiti ubojstvom i to uz pomoć otrovanog sladoleda, saznajte na balu pod maskama u HNK Rijeka.
autorski tim funkcija
Mihail Jurjevič Ljermontovautor teksta
Barbara Podlogarkostimograf
Matjaž Faričkoreograf
Marijana Fumićdramaturg
Luko Paljetakprevoditelj
Sandra Čarapinainspicijent
Jolanda Pahoršaptač
Vito Tauferredatelj
Đurđa Škavićlektor
Igor Vlajnićzborovođa
Igor Vlajnićglazbeni voditelj
Igor Vlajnićkorepetitor
Mitja Vrhovnik Smrekarskladatelj
Dalibor Laginjascenograf
Deni Šesnićoblikovatelj svjetla
Stefano Katunarasistent scenografa
Manuela Paladin Šabanovićasistent kostimografa
izvođači uloge
Alba Nacinovichpjevačica
Aleksandra StojakovićNina, Arbenjinova žena
Alen LiverićŠprih, Adam Petrovič
Anastazija Balaž LečićSlužavka
Andreja BlagojevićBaronesa Štral
Biljana Torićkartaš / gost / dama
Christina Tipirigbaletni ansambl
Danijela Menkinovskibaletni ansambl
Davor JureškoMaska
Deana Marčićbaletni ansambl
Denis BrižićKazarin, Atanasij Pavlovič
Dmitrij Andrejčukbaletni ansambl
Dražen MikulićArbenjin, Evgenij Aleksandrovič
Goran Cvijanovićglazbenik
Hrvoje Sekovanić glazbenik
Igor Kovačkartaš / gost / dama
Igor Vlajnićglazbenik
Ivica Lukanecglazbenik
Jasmin MekićKnez Zvjezdič
Leonid Antontsevbaletni ansambl
Nenad VukelićSluga
Predrag Sikimićkartaš / gost / dama
Sabina Salamonkartaš / gost / dama
Shaun McLaughlinbaletni ansambl
Svetlana Andrejčukbaletni ansambl
Svetlana Rasskazovabaletni ansambl
Tanja Smojekartaš / gost / dama
Tanja Tišmabaletni ansambl
Tena Ferić Dokmanovićbaletni ansambl
Tetyana Sklyarenkoglazbenik
Tomislav Koprivčevićglazbenik
Valentyn Sklyarenkoglazbenik
Vitali Klokbaletni ansambl
Zdenko BotićLiječnik

Maskarada je druga od dvije poznate drame u stihovima ruskog romantičara Mihaila Jurjeviča Ljermontova, posljednjeg pjesnika tzv. Zlatnog doba poezije, a smatra se njegovim najzrelijim dramskim ostvarenjem.

Priča je to o Evgeniju Aleksandroviču Arbenjinu, bogatom plemiću buntovne i teške naravi, kojeg će ljubomora, ali i 'maskirano' društvo, natjerati prvo na ubojstvo supruge, a potom i ludilo.

Drama započinje scenom u kojoj Arbenjin i Knez Zvjezdič igraju karte, da bi se potom uputili na bal pod maskama, kojem uz ine goste nazoče i Arbenjinova supruga Nina i njezina prijateljica Baronesa Štral. Potonja će se upustiti u flert sa Zvjezdičem, te mu kao uspomenu darovati narukvicu, a koja je nekoć pripadala - Nini. Kako se sve to odvija na balu pod maskama ni Zvjezdič ni Arbenjin neće znati pravi identitet misteriozne dame, no Arbenjin će zbog narukvice posmnjati da je riječ o njegovoj supruzi. Uvjeren kako ga vara i kako za to zna cijeli Petrograd, Arbenjin Ninu odlučuje ubiti otrovanim sladoledom. Dok joj na samrti priznaje što je učinio, ona se zalud kune u vlastitu nevinost... na samom koncu drame Arbenjina će posjetiti osvete željni Zvjezdič i misteriozna Maska iliti Nepoznati, donoseći mu pismo Baronese Štral, a koje dokazuje Nininu nevinost... Uvidjevši što je učinio, Arbenjin poludi...

Maskarada je praizvedena tek 82 godine nakon što je napisana, uprkos Ljermontovljevim ustupcima cenzuri. Naime, nakon što je 1835. dovršio tekst u tri čina, a koji je tad završavao Nininom smrću, Ljermontov ga je, u skladu s tadašnjim zakonima, predočio cenzorima.  No, ovaj je zatražio izmjene ustvrdivši kako drama kritizira maskirane balove koje je u to doba održavala obitelj  Engelhardt. Nastojeći izbjeći radikalne izmjene, Ljermontov je nadopisao četvrti čin i uveo novi lik Nepoznatog, odnosno Maske, što mu je omogućilo da lik Arbenjina 'dobije' primjerenu kaznu... No, ni to nije zadovoljilo cenzore, pa je očajni Ljermontov drastično izmjenio dramu, promijenivši joj čak i naslov u Arbenjin i na koncu - opet ostao pod cenzorskom zabranom.

Povijesničari tvrde kako je pravi razlog cenzorskih zabrana zapravo bila činjenica da je drama bila inspirirana stvarnim događajem, jer se u danas jedinoj sačuvanoj, od tri navedene verzije teksta Ljermontov jednom na Ninu referira kao na Ninu Nastasju Pavlovnu. Književni teoretičari pak još dodaju kako se naslov ne odnosi samo na bal pod maskama na kojem se odvija najveći dio radnje, već i na ponašanje društva u cjelini, budući da dio likova, uključujući i samu Baronesu, Arbenjinu ne kažu na vrijeme cijelu istinu i tako omoguće ozbiljnu progresiju njegove paranoje...

Zabrana izvođenja Maskarade ukinuta je tek 1912., a odmah po objavi te informacije rada na tekstu primio se Vesvold E. Mejerhold, da bi nakon pet godina priprema ista konačno doživjela i praizvedbu u njegovoj režiji. Ista se zbila u veljači 1917. doslovno usred revolucije, koja je na koncu dovela i do abdikacije cara Nikole II Romanova, pa očevidci tvrde, kako su se tijekom izvedbe u kazalištu čuli pucnjevi s ulice. Tome uprkos, predstava je bila tako uspješna da se na repertoaru, gotovo nepromijenjena, održala puna dva desetljeća.

Na pozornicu HNK Rijeka, Maskarada pak stiže u režiji gosta iz Slovenije, Vita Taufera, te u prijevodu Luka Paljetka, a kojemu od njih dugujemo činjenicu da je fatalna narukvica pretvorena u - naušnicu,  u ovom vam trenutku, nažalost - ne možemo reći.

 

 

Komentirajte

PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite
naš
Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE