Naslovnica > VIJESTI > CROSSOVER > Marina Abramović: je li ovaj put pretjerala?

Marina Abramović: je li ovaj put pretjerala?

Program svoje tradicionalne gala večere, Museum of Contemporary Art u Los Angelesu odlučio je povjeriti Marini Abramović. No, i prije no što se subotnja večera održala, izazvala je skandal koji se ni danas ne smiruje.
Share on facebook
Share on twitter

Museum of Contemporary Art (MOCA) u Los Angelesu, tradicionalno organizira donatorsku gala večeru, za koju ulaznice stoje od  $2.500 do $10.000 i na kojoj se obično okupi sva sila što holivudske, što poslovne i umjetničke 'kreme'.

MOCA pak već godinama 'zabavni program' večeri povjerava nekom od proslavljenih umjetnika čija djela ima u fundusu. Ove godine izbor je pao na Marinu Abarmović, koja sa gastronomsko umjetničkim kombinacijama već ima iskustva o čemu smo vam pisali ovdje.

Za potrebe projekta programa pokrenuta je i Facebook stranica, a putem koje je Abramović tražila muške i ženske izvođače voljne sudjelovati u probama i višesatnom programu,  za plaću od tek 150 dolara i besplatnu godišnju ulaznicu u MOCA-u.  I tu su krenuli problemi...

Naime,  samo dan prije održavanja gala večere, 11. studenog, koreografkinja Yvonne Rainer napisala je otvoreno pismo ravnatelju MOCA-e Jeffrey Deitchu, u kojem (između ostalog) program Marine Abramović naziva “grotesknim spektaklom koji će biti posve sramotan". Pismo je na svom blogu u cijelosti objavila kritičarka Claudia La Rocco, a supotpisali su ga također koreografkinja Taisha Paggett, povjesničar umjetnosti Douglas Crimp, te potom  još 50 drugih koji su prisustvovali generalnoj probi.

U pismu između ostalog stoji kako je koncept Marine Abramović usporediv sa scenama iz filma Pier Paolo Pasolinija -  Salo (1975) te da će angažirani izvođači  provesti “… 3(!) sata čučeći ispod stolova donatorske večere, kroz koje će im samo izvirivati glave. Cijelo će se vrijeme morati polako okretati i očima kontaktirati goste. Naravno upozoreni smo da nećemo moći ustati i otići do toaleta. Gosti će nas možda pokušati hraniti, nuditi nam piće, dirati nas ispod stola i sl. iako će biti upozoreni da to ne čine. Što god da se dogodi, mi moramo ostati koncentrirani na izvedbu... Postoji i druga audicija za izvođače koji će ležati goli na stolovima s lažnim kosturima na sebi..."

Potpisnici su nadalje bili zgroženi metodama koje MOCA primjenjuje nad umjetnicima da bi prikupila sredstava, navodno za plaćanje i opet umjetnika, a komentatori su krenuli raspravljati o tome kako je Abramović ušla u 'eksploatacijski modus', kako je sramotno da izvođači rade u takvim uvjetima. Sama je autorica na sve odmahivala rukom napominjući kako svojim programom želi 'izmijeniti uobičajenu atmosferu gala večere'.

A ista je u subotu navečer podrazumijevala da se u dizajnerskim toaletama  okupe Tilda Swinton, Dita Von Teese, Minnie Driver, Mandy Einstein, Rosson Crow , Gwen Stefani, Doug Aitken, Francesco Vezzoli, Rosanna Arquette, Kirsten Dunst, Honor Fraser i brojni drugi,  da bi im potom bilo naloženo da preko skupih krpica navuku laboratorijske kute.

Nakon što su im poslužena pića dobrodošlice, gosti su uvedeni u glavni prostor u kojem su imali večerati, ali i pri tom konzumirati redateljski debut Marine Abramović nazvan 'An Artist's Life Manifesto'.

Sjedeća mjesta bila su ili poslagana oko stolova u čijem je središtu ležala gola žena (kako je poslije objasnila sama Abramović, MOCA se izričito protivila korištenju muškaraca u tu svrhu), a na njoj kostur, ili su pak iz središta stolova izvirivale glave izvođača koje su se tijekom večeri polako i ravnomjerno okretale.

Nakon predjela pred publiku je izašla sama Abramović u pratnji još nekoliko suradnika obučenih u laboratorijske kute, pa su svi zajedno iščitali rečeni Manifest.

U pola večere na scenu je skupina do pasa golih mladića donijela i tijelo na mrtvačkoj nosiljci, da bi se ubrzo ispostavilo kako je riječ o živoj, iako ne posve zdravoj Debbie Harry, koja je izvela i par svojih hitova poput  "One Way Or Another" i "Heart of Glass".

Desert je pak bio poslužen u obliku replika posve golih  Debbie Harry i Marine Abramović i to u  prirodnoj veličini, koje su njih dvije raskomadale ogromnim noževima. U tom je trenutku nekima od prisutnih gostiju prekipjelo, pa su se začuli uzvici 'Naslije nad ženama!' i slični, no prije no što su prisutni novinari uspjeli otkriti tko je vikao, osiguranje je bukače izvelo na 'svjež zrak'.

Ocjene večeri su, očekivano, podijeljene. Za jedne bio je to trijumf umjetnost, za druge pornografija, za treće pak posve neprimjerena eksploatacija - budući su izvođači smješteni ispod stolova cijele večeri morali nositi - pelene...

Rasprave se na brojnim američkim i europskim portalima ne smiruju, no jedno je sigurno. Ni Marina Abramović ni MOCA večer nisu okončali praznih džepova.

***

p.s.

Manifest i pokrivanje kosturima zapravo su reciklaža prethodnih preformansa Marine Abramović. Manifest možete pogledati i poslušati ovdje:

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI
PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite naš dnevni Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE
NAJNOVIJE