Koreografiju i libreto napravio je legendarni Marius Petipa, najpoznatiji po Trnoružici i Bajaderi. Glazbu je skladao Ludwig Minkus, poznati ruski skladatelj koji je s Petipaom surađivao na mnogim baletima pa je tako skladao glazbu za njegovu Bajaderu. Minkus je često nadopisivao glazbene brojeve za već postojeće balete. Njegovi najpoznatiji ‘dodaci’ su oni za balet Paquita. Kao predložak za balet poslužio je naravno poznati roman Miguela de Cervantesa Saavedre, Don Quijote.
Sve kasnije verzije ovog baleta napravljene su prema varijaciji Petipaine koreografije koju je napravio Alexander Gorsky 1900. godine, također za Boljšoj Teatar. Koreografija Petipa-Gorsky je bila baza za verziju Kirov baleta čija je pak verzija ‘prenešena’ na Zapad. Iako je balet prošao mnoge transformacije, najbitniji dijelovi koje je napravio Petipa ostali su nedirnuti do danas. Don Quijotea su postavljali i Nureyev, Baryshnikov i Balanchine.
Grand pas de deux iz trećeg čina najčešće se izvodi na gala priredbama i jedan je od najpoznatijih na svijetu.
http://www.youtube.com/watch?v=5aksxZ6P7EY
Bistri vitez, Don Quijote od Manche u baletu nije glavni lik. Sa svojim slugom Sanchom odlazi na put, uvjeren da je vitez. Većina radnje (koja je smještena u Barceloni) zapravo se vrti oko mladog para, Quitri i Basilia. Basilio je siromašan mladić a Quitri otac želi udati za bogatog Camacha. Don Quijote je uvjeren da je Quitri zapravo Dulcinea. Mladi par pobjegne, a u potjeru za njima kreću Lorenzo (Quitrin otac), Camacho i naravno Don Quijote.
Quitri i Basilio utočište nađu među vjetrenjačama koje zaokupe pažnju Don Quijotea pa potjeru za ljubavnicima nastavljaju Lorenzo i Camacho. Za to vrijeme, nakon što je izgubio bitku s vjetrenjačama, Don Quijote sanjari o vrtu u kojem mu vila Drijada kao nagradu za hrabrost daje Dulcineu.
U Barceloni se par suočava sa svojim progoniteljima. Basilio fingira da se iz ljubavnog očaja ozlijedio bodežom da bi nadmudrio Lorenza i Camacha. Quitri moli Don Quijotea za pomoć a on, kao pravi vitez pomogne dami u nevolji; prisili Lorenza da blagoslovi mladi par a s Camachom se upusti u dvoboj i pobjedi ga. Basilio i Quitri slave zaruke a Don Quijote i Sancho Panza odlaze u sljedeću pustolovinu.
U zagrebačkom HNK koreografiju za ovu verziju Don Quijotea napravio je francuski koreograf Patrick Armand koji radi kao baletni majstor u milanskoj Scali. Svoju karijeru započeo je kao plesač a zanat je učio u nekim od najboljih svjetskih baletnih ansambala kao što su English National Ballet, Boston Ballet i Kirov.
Kako izgleda Don Quijote u koreografiji Rudolfa Nureyeva možete pogledati u našoj Videoteci.