Login za korisnike

Arijadna na Naxosu

Naxos je najveći grčki otok u Cikladima (429 km2), i osim što na njega stane puno turista, on je dovoljno velik da se na njega smjeste i mit, opera R. Straussa i predstava Marjane Krajač.

***

Mit govori o Arijadni, kćeri kretskog kralja koja je pomogla Tezeju da pobjedi Minotaura i izađe iz kobnog labirinta upotrebljavajući Arijadninu nit. Dvoje ljubavnika zatim bježi na otok Naxos, ali idila se narušava kada Arijadnu Tezej napušta i ostavlja samu na otoku. Mnogo je verzija kako sve to završava, ali nas zanima ona u kojoj ju spašava bog vina Dioniz ili Bakus, kako vam drago.

Skladatelj Richard Strauss i njegov libretist Hugo von Hofmannstahl, preuzimaju priču o Arijadni spajajući je s Molierovom dramom iz 1670. Le Bourgeois Gentilhomme, stvarajući operu od predigre i jednog čina. U predigri su dvije glumačke skupine, burleskna i operna koje dolaze u dom bečkog bogataša. U jedinom činu izvode operu Arijadnu na Naxosu. Mnogi su Straussu to zamjerali jer su prepoznali kritiku umjetničkog konteksta u kojem se tada nalazio. To je bilo vidljivo i na glazbenoj razini, konstantno na granici između atonalnosti i trozvučnosti, što je za to doba značilo da je bio premalo klasičan, i često previše konceptualan.

Predstava "Arijadna na Naxosu" kreće od drugog dijela Straussovog opernog prijedloga i uzima ga kao jedinu zadatost, podržavajući operni okvir, te se simultano s glazbom razvijajuju neovisni elementi koji se nadovezuju na opernu strukturu, ali su sposobni i zasebno funkcionirati tvoreći vlastiti kontekst. Na neki način se postavljaju kao fusnote referirajući se, opisivajući, komentirajući, suprostavljajući i nadovezujući na opernu liniju. Elementi su često u međusobnoj koliziji, i kao da se bore za pažnju publike, često se međusobno poništavajući i stvarajući eklektični zid istovremenih zvučnih i vizualnih realiteta.

S jedne strane plesačica u ulozi voditeljice afektira s informacijama i dezinformacijama, druga plesačica se rjeđe bavi proizvodnjom plesnog pokreta, nego proizvodnjom uredno upakirnih kobasica,a treća u tom zasićenom kontekstu istraživački pristupa pokretu pokušavajući zadržati čistoću. Njima se pridružuje i Paris Hilton, raspolovljena pop ikona koja u miru čita "Umijeće ratovanja", i koja je na neki način u poziciji gledatelja postavljenog na četvrti zid. Neovisan element je i svojevrsna zvučna instalacija, koja prekida operu, mijenjajući ritam predstave.

Sve to završava kada plesni pod ostaje prazan, a sve tri plesačice postaju zaokupljene proizvodnjom kobasica.

S obzirom da je "Arijadna na Naxosu" uvjetno rečeno posljednja predstava trilogije posvećene istraživanju koreografskog materijala unutar problematike opere, kojoj prethode "Lady Macbeth in Furio" i "Victoria Beckham ima migrenu" , teško ju je ne promatrati i u tom kontekstu. Vidljivi su i prepoznatljivi pojedini elementi koji su razvijeni i referiraju se na prethodne predstave, no u proširene i nanovo istraženoj formi.

autorski tim
Richard Straussskladatelj
Katarina Fišterkostimograf
Filip Tadinoblikovatelj prostora
Rodionobrada videa
Ivana Karačonjidramaturg
Gordan Karabogdangrafičko oblikovanje
Marjana Krajačautor

izvođači
Andreja Široki
Iva Korenčić
Zrinka Lukčec

Odgovori

POVEZANE VIJESTI