Search
Close this search box.

‘Držić’ u ZeKaeMu

Od 7. do 9. prosinca u Zagrebačkom kazalištu mladih će se zbivati koncertnog predstavljanja 'Držićem' nagrađenih tekstova za 2020.

Nagrada za dramsko djelo „Marin Držić“ najvažnija je hrvatska nagrada za neobjavljeni suvremeni dramski tekst koju dodjeljuje Ministarstvo kulture u svrhu poticanja dramskog stvaralaštva.

Laureati nagrade za 2020. bit će koncertno predstavljeni u ZKM, a na programu su prvonagrađene drame PLODNA VODA cijenjene spisateljice Marine Vujčić te drugonagrađenih dramskih tekstova UBIJ SE, TATA afirmirane pjesnikinje Monike Herceg i VJEŽBANJE SMRTI ILI PAUZE U DISANJU dramaturginje i dramatičarke Dorotee Šušak.

 

Program Držić u ZKM-u (dvorana Istra):

 

utorak, 7. 12. 2021.  19:00

Monika Herceg: UBIJ SE, TATA

Čitaju: Tina Orlandini, Milivoj Beader, Dora Polić Vitez Ivan Pašalić, Ugo Korani, Mateo Videk

 

srijeda, 8. 12. 2021. 19:00

Dorotea Šušak: VJEŽBANJE SMRTI ili PAUZE U DISANJU

Čitaju: Petra Svrtan, Milica Manojlović, Katarina Bistrović Darvaš, Vedran Živolić, Zoran Čubrilo

 

četvrtak, 9. 12. 2021. 19:00

Marina Vujčić : PLODNA VODA

Čitaju: Dora Polić Vitez, Petra Svrtan, Ivan Pašalić, Milica

Manojlović, Adrian Pezdirc, Anđela Ramljak, Tina Orlandini, Ugo Korani, Vedran Živolić, Jasmin Telalović, Mateo Videk, Zoran Čubrilo, Katarina Bistrović Darvaš

 

Redatelj: Bojan Brajčić

Dramaturginja: Karla Leko

Dramaturg ZKM-a: Tomislav Zajec

 

Više o značaju programa Držić u ZKM-u:

Nagrada za dramsko djelo „Marin Držić“ najvažnija je hrvatska nagrada za neobjavljeni suvremeni dramski tekst, koju Ministarstvo kulture dodjeljuje od 1991. godine u svrhu poticanja dramskog stvaralaštva. Međutim, poznata je činjenica da su praizvedbe suvremenih hrvatskih autora i dalje relativno rijetke te da novi tekstovi teško pronalaze put do svojih redatelja ili kazališnih kuća. U smislu dodatne afirmacije suvremenog dramskog stvaralaštva Zagrebačko kazalište mladih svojim programom Držić u ZKM-u nastavlja u formi malog festivala koncertnih čitanja, predstavljati nagrađene tekstove u 2020. godini, koje je na ovom najrecentnijem natječaju odabralo stručno povjerenstvo u sastavu Branka Cvitković, Nenni Delmestre i dr. sc. Martina Petranović.  Koncertna čitanja na ovom festivalu dramaturški je oblikovala Karla Leko, studentica V. godine Dramaturgije na Akademiji dramske umjetnosti, a režirao Bojan Brajčić, apsolvent Studija kazališne režije na istom fakultetu u Zagrebu. Kao i prijašnjih godina, sve dramske tekstove izvode članice i članovi ansambla ZKM-a. Velika nam je zajednička želja da i ovo izdanje koncertnog predstavljanja nagrađenih tekstova – prvonagrađene drame PLODNA VODA cijenjene spisateljice Marine Vujčić te drugonagrađenih dramskih tekstova UBIJ SE, TATA afirmirane pjesnikinje Monike Herceg i VJEŽBANJE SMRTI ILI PAUZE U DISANJU dramaturginje i dramatičarke Dorotee Šušak, pripomogne afirmaciji suvremene drame kao takve, ali i konkretnom ostvarivanju pravog potencijala ovogodišnjih tekstova kroz prostor izvedbe, na nekoj od hrvatskih pozornica.

Tomislav Zajec

 

Obrazloženja za nagrađene tekstove stručnog žirija Ministarstva kulture:

  1. nagrada

Marina Vujčić: PLODNA VODA

Tekst spisateljice Marine Vujčić bavi se vrlo aktualnom temom majčinstva, koja je u našem društvu često poprište kontroverznih svjetonazorskih stavova. U nekoj klinici koja služi za čuvanje trudnoće, močvarom izoliranoj od ostatka svijeta, susreću se osobe vrlo različitih i oprečnih želja i ideja o intimnom ispunjenju, sreći i smislu života. U centru zbivanja dvije su žene: Nora koja ne želi imati dijete jer smatra da bi joj dijete promijenilo život, na način da bi izgubila svoju autonomiju i Eva koja ne vidi smisao svog života bez djeteta te pokušava realizirati svoju želju jednim vrlo neortodoksnim rješenjem. Treća žena, Flora, žrtva je nasilja koje nad njom vrši njezin partner, a četvrta žena zatočena je u svojoj sobi dok ne prođe kritični termin nakon kojeg pobačaj više nije moguć. Ženska lica progovaraju o svojim situacijama koje su tipični primjeri za raspravu o pravima žene na pobačaj, osobito u slučaju silovanja, ili nemogućnost bijega iz veze u kojoj je partner nasilnik. Likovi muškaraca razlikuju se po svojim reakcijama na probleme i dileme njihovih partnerica. Jedno od najzanimljivijih lica je tajanstveni domar Gašpar, kao glas zdravog razuma koji prema životu i smrti ima naizgled ravnodušan stav, ali odiše mudrošću i toplinom. Ostala lica simboli su državne natalitetne politike i vjerskih pritisaka jednog distopijskog društva koje je vrlo blizu našoj zbilji. Radnje u tekstu protječu brzim ritmom koji vješto balansira između atmosfere napetosti i simboličkih i poetskih motiva vode kao začetka i močvare kao kraja života.

 

  1. nagrada (ravnopravno dijele) 

Monika Herceg: UBIJ SE, TATA

Dramski tekst Ubij se, tata mračna je i mučna poetska drama koja kroz sudbinu jedne obitelji – oca i majke te trojice sinova – brižljivo osmišljenim pjesničkim slikama i cizeliranom pjesničkom rečenicom, glasno i neuvijeno progovara o nasilju u obitelji, ranama koje nikada ne zacjeljuju i životima oblikovanim užasima rata koji se u drami percipira i konstruira kao trajno, nepromjenjivo i gotovo bezizlazno stanje ljudskoga roda. Bez zapadanja u simplifikacije ili banalizacije, dramski tekst na zreo i promišljen način nastoji locirati i artikulirati potencijalna ishodišta obiteljskoga nasilja, njegove mnogovrsne oblike i rukavce te višestruke posljedice na pojedinca, obitelj i društvo u cjelini, skrećući posebnu pozornost na neprekinuto perpetuiranje nasilja koje žrtvu nerijetko pretvara u zlostavljača i produžuje lanac nasilja u takoreći nedogled.

 

Dorotea Šušak: VJEŽBANJE SMRTI ILI PAUZE U DISANJU...

Vježbanje smrti ili pauze u disanju… dramski je tekst koji kroz monološku formu i izričaj blizak poetskom diskursu, uz povremena uključivanja simbolički impostiranih individualnih (Bez-Ja) ili zborski ustrojenih sugovornika (Kor grobara, Kor liječnika) glavne junakinje (Ja), na slojevit, poetičan, misaono prodoran i emotivno angažiran način progovara o intimnome suočavanju pojedinca s bolešću, gubitkom i smrću bliske osobe, u ovome slučaju bake mlade žene iz čije se perspektive sagledava radnja, ali i o osobnom suočavanju sa samim fenomenom smrti. Pored osjećaja boli, dramskim djelom dominira i osjećaj krivnje onoga koji ostaje zbog učinjenog ili, češće, neučinjenog, odnosno nemoći ljudske jedinke u sudaru s neminovnošću i svakodnevnošću gubitka.

Komentirajte

POVEZANE VIJESTI
PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite
naš
Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE