Mi i Oni

DATUM PREMIJERE:
GODINA:
PRODUKCIJA:
OCJENA PUBLIKE:
12345
Autorski projekt Darija Harjačeka, Katarine Pejović, glumačkog ansambla ZKM-a i polaznika Učilišta ZKM-a.
autorski tim funkcija
Katja Grcićasistent na projektu
Dorotea Šušakasistent na projektu
Tamara Paulina Pavkovićasistent scenografa
Rea Janjićasistent kostimografa
Tamara Curićsuradnik za scenski pokret
Katarina Pejovićdramaturg
Vesna Režićscenograf
Dario Harjačekredatelj
Damir Šimunovićskladatelj
Doris Kristićkostimograf
izvođači uloge
Damir ŠabanDalibor Tkalčić, prof. tjelesnog odgoja
Dora Polić VitezJasna Kos Filipović, ravnateljica škole
Doris Šarić - KukuljicaMarina Antić, školski psiholog
Filip IvančićMarko Kovač (Kova)
Hrvojka BegovićHana Franić Medak, prof. likovne umjetnosti
Inja MunićMara Vukmanović
Ivan GrlićEugen Vrčić (Čakra)
Jasmin TelalovićMarijan Bucić, prof. fizike
Karlo GagulićJakov Babić
Lucija RajkovićTena Šarić
Mark FejerLovro Kuzmić
Maro MartinovićJozo Brajica, prof. matematike
Marta LončarEva Miller
Mia (Biondić) MelcherMaja Despot, prof. hrvatskog jezika
Nataša DangubićMirela Ajduk, majka Eve Miller
Nina AnđelkovićLara Ramić
Paula OmerbegovićEna Berković
Petar LeventićŠimun Franić Medak, prof. politike i gospodarstva
Petra DonkovićMatija Klement
Petra HercegNicole Antić
Petrunjela BaćeTonka Lapin (Tuna)
Tena IvanetićMichelle Frisch
Val Ivan KlašterkaMarko Penter (Marac)

'Pored sporadičnih vijesti o pojedinačnim uspjesima hrvatskih školaraca na svjetskim natjecanjima, do nas mnogo češće dopiru nemili podaci o sadašnjem stanju u školstvu: ove su godine rezultati državne mature bili najgori od njezina uvođenja; hrvatski se učenici nalaze na zadnjem mjestu u Europi po sposobnosti kritičkog mišljenja; višegodišnji vapaj za kurikularnom reformom urodio je Školom za život koja već na samom početku doživljava mnogobrojne kritike; incidenti na relaciji učenici-profesori i roditelji-profesori su u porastu; sve je više profesora koji se odlučuju javno istupiti s oštrom kritikom postojećeg školskog sustava na svim razinama. Dok ovo pišem, u tijeku je treći tjedan štrajka prosvjetnih radnika u cijeloj Hrvatskoj.', tim riječima dramaturginja Katarina Pejović objašnjava kontekst u kojem je nastala predstava Mi i Oni.

Predstava je nastala u suradnji profesionalnog ZeKaeMova ansambla i polaznika tamošnjeg Učilišta, a dio je trenda projekata za tzv. razvoj publike.

Pejović dalje nastavlja: 'Kronična situacija nezadovoljstva i prevladavajućeg mišljenja da je naše školstvo zastarjelo i neadekvatno u odnosu na stvarnost u kojoj živimo stigla je, čini se, do svoje akutne faze. U tom ozračju smo se otisnuli na put kojem je odredište predstava Mi i Oni, s namjerom da postavimo pitanja koja će proizvesti titraj, nedoumicu, pomjeriti os inertnih uvjerenja. U konačnici, pitanje škole i školstva se dotiče svih nas, bez obzira jesmo li u ovom trenutku vezani za školu izravno, posredno ili nikako. Većinu formativnih godina svi smo bili (ili smo još uvijek) djelom tog mikrouniverzuma, i utoliko dijelimo zajedničko iskustvo jedne specifične prostor-vremenske strukture i sadržaja. Htjeli mi to ili ne, škola je na nas izvršila i vrši presudan utjecaj, čak i ako smo se svim silama trudili da taj utjecaj izostane.

Premda smo se Dario Harjaček i ja prije više od tri godine odlučili za ovaj projekt, namjera nam je bila da ga gradimo u trenutku u kojem bude nastajala predstava, iz vlastitog iskustva i iskustva okupljenih suradnika. Tijekom dva mjeseca, skupa s autorskim timom izvođača – 9 glumaca i 14 polaznika Učilišta ZKM-a – te s nemalim brojem prosvjetnih radnika koji su nam bili dragocjen izvor informacija i uvida iz prve ruke, iskopali smo cijeli rudnik živog materijala koji se opirao crno-bijeloj interpretaciji. Željeli smo sagledati školu kroz mnogostranu prizmu, neprestano postavljajući pitanja i kloneći se ograničavajućih odgovora.'

Rezultat su brojna pitanja, kojima se i predstava bavi:

Je li škola, kako to stoji u njezinoj definiciji, odgojno-obrazovna ustanova? Kakav je odnos društva prema školi? Na koje sve načine prosjek vlada u školama? Učimo li u školi za znanje ili za ocjenu? Što znače ocjene od 1 do 5 i uspjeh manji od 5.0? Koliko znanje stečeno u školi ima doticaja sa stvarnošću i u kojoj mjeri su mladi ljudi po izlasku iz srednje škole osposobljeni za život? U kom su odnosu u školi slobodna volja i prisila, kako utječu jedna na drugu i kako se manifestiraju – i kod učenika i kod profesora? Kakav je status profesora? Koji su im alati dostupni za stjecanje autoriteta i povjerenja kod učenika? Koliko imaju prostora za kreativni pristup predmetu koji predaju? Kako izgleda križaljka učenici-roditelji-profesori? Tko smo Mi i Oni, i tko ili što nas dijeli u toj igri razdvojenosti?

Komentirajte

PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite
naš
Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE