Login za korisnike

Sallinger

O tome što se dogodi kad se jedan pisac pomno bavi drugim, a jedan redatelj tim drugim piscem, svjedoči trokut Sallinger – Koltès – Buljan.

***

Vezu između Ivice Buljana i Bernarda Marie Koltèsa danas više vjerojatno ne treba posebno naglašavati – posve je jasno kako je riječ o autoru i redatelju koji su se očito 'našli', jer Buljan je režirao nekoliko predstava po Koltèsovim dramama (Noć zaustavljena pred šumama, Povratak u pustinju, Borba crnca i pasa, Dan umorstava u priči o Hamletu, Marš i Pijani proces).

Tako je Buljan na neki način nastavio tradiciju velikog francuskog redatelja Patricea Chéreaua, koji je jednako opsesivno režirao Koltèsove komade. Koltès je jednom prilikom vidio Chéreauovu režiju Marivauxa, i odlučio ga bombardirati pismima dok redatelj nije pristao na sastanak. Pročitavši Koltèsov tekst 'Combat de nègre et de chiens’, proglasio ga je genijem i izjavio da će producirati sve što dalje napiše. Tako je i bilo – s iznimkom 'Roberta Zucca', za kojeg Patrice Chéreau tvrdi da je samo pitanje vremena kad će ga režirati, uspješna suradnja je trajala desetak godina, sve do Koltèsove smrti 1989.

Veza, međutim, između Koltèsa i Jeroma Salingera, nešto je manje poznata, no upravo je prema pripovijetkama kultnog američkog pisca, koji je suvremenu kniževnost zadužio malobrojnim, no planetarno popularnim djelima poput 'Lovca u žitu', Koltès napisao komad 'Sallinger'. 'Sallinger' je nastao prema pripovijetkama iz nikad završene Salingerove trilogije o obitelji Glass, točnije iz njena početna dijela Seymour: uvod.

Radnja se događa u New Yorku 1964. gdje nakon samoubojstva mladića po imenu Riđi, mlada udovica dolazi u kuću njegove obitelji, a sam Riđi ne može odoljeti prilici da se kao duh vrati među ukućane i obračuna se s njima...Poput ostalih Salingerovih djela, bavi se izgubljenom američkom post-ratnom djecom, koja su do adolescentskih dana taman dorasla do sljedećeg rata, onog vijetnamskog, te njihovim disfunkcionalnim obiteljskim odnosima, koje je Koltès pretvorio u svoj najnasilniji komad.

Predstava nastaje u hrvatsko-francusko-slovenskoj koprodukciji (Théâtre National de Bretagne /Rennes, Mini Teater /Ljubljana, Novo kazalište /Zagreb, Zadar snova, 
ARL /Dubrovnik, Kazalište Hotel Bulić, Scena Amadeo /Zagreb), a u njoj uz Buljanove, kako kažu organizatori Zadra snova gdje će se odviti hrvatska premijera,  ‘fetiš glumce’ – Senku Bulić i Marka Mandića, igraju studenti završne godine Nacionalne škole TNB Rennes direktora Stanislasa Nordeya.

autorski tim
Bernard-Marie Koltèsautor teksta
Ana Savić Gecankostimograf
Ivica Buljanredatelj
Mitja Vrhovnik Smrekarskladatelj

izvođači
Marko Mandić
Senka Bulić

Odgovori

POVEZANE VIJESTI