Hrvatsko kulturno društvo Napredak, a potom i brojni drugi uključujući nadbiskupa Vrhbosanske nadbiskupije, Vinka Puljića, zatražili su prije par dana od direkcije MESS-a da predstavu Naše nasilje, vaše nasilje nastalu u koprodukciji HNK Rijeka i niza europskih institucija skinu s programa festivala.
MESS je promptno i kako nam se tad činilo – očekivano - odgovorio kako to neće učiniti jer smatra da '...u demokratskim i slobodnim društvima umjetnici i umjetnice imaju pravo kritički propitivati sve aspekte društvene stvarnosti. Traženje zabrane predstave je izraz nedemokratskog čina s obzirom da su umjetničke slobode jedna od najvažnijih evropskih vrijednosti...'
No, na sam dan izvedbe, točnije samo dva sata prije nje, u MESS-u su promijenili ploču te odlučili ulaz na izvedbu zabraniti - publici koja je kupila ulaznice!
Ili kako je priopćio direktor festivala, Nihad Kreševljaković:
'Prijava dostavljena Tužilaštvu Bosne i Hercegovine od strane kardinala Vinka Puljića, nadbiskupa Vrhbosanskog, te natpisi u hrvatskoj štampi, koje su mediji u našoj zemlji neodgovorno prenijeli, proizveli su val dezinformacija o predstavi reditelja Olivera Frljića, a u kojima se autor i predstava lažno optužuju za blasfemiju, te za vrijeđanje vjerskih osjećaja kršćana i muslimana u BiH.
Netačni navodi o vrijeđanju religijskih osjećanja rezultirali su pritiscima i prijetnjama od strane nasilnih skupina i pojedinaca, čime je praktično dovedena u pitanje sigurnost publike Festivala MESS.'
Direktor MESS-a, dakle, ZNA da predstava ne vrijeđa NIČIJE vjerske osjećaje, iako je takvo što nemoguće znati. A čak i da ih vrijeđa, ne spada li to u demokratskim društvima u pravo umjetnika da «kritički propituju sve aspekte društvene stvarnosti»?
Ipak, najbizarniji element njegova priopćenja formulacija je kako je 'praktično dovedena u pitanje sigurnost publike'.
Je li dovedena u pitanje ili nije?
I ako jest, kako to da je direkcija MESS-a sigurnost mogla jamčiti 'članovima žirija, gostima Europske teatarske konvencije, programerima međunarodnih festivala i medijskim pokroviteljima Festivala MESS', ali ne bilo kome drugome?
Je li to svojim priopćenjem, Nihad Kreševljaković, implicirao da je – osim što je manje važan od VIP gostiju, svaki 'obični' vlasnik ulaznice potencijalni nasilnik, da ne kažemo terorist? Treba li uopće napominjati da se festival financira i prihodom od tih istih ulaznica?
Kreševljakovićevo priopćenje promptno je i bez komentara (!) prenijela službena Facebook stranica Drame HNK Rijeka, a komentara do zaključivanja ovog teksta nije imala ni uprava te kuće, ni ansambl ni autori predstave, članovi žirija MESS-a, a nažalost ni članovi MESS-ova tima, uključujući i osobu koja je predstavu odabrala, umjetničku ravnateljicu, Selmu Spahić.
Umjesto svih njih, a srećom po zdrav razum, slobodu izražavanja i kazalište kao takvo, grupa gledatelja koji su kupili ulaznice (nevelika – prema procjeni očevidaca, njih stotinjak), nije pristala na cenzuru, pa je došla pred kazalište i glasno skandirala 'Hoćemo predstavu!'.
Nako nekog vremena obratio im se sam Kreševljaković riječima: 'Je l' hoćete predstavu? Dobro. Ulazite na vlastitu odgovornost.'
Do tada su na ulaz u kazalište već postavljeni detektori metala, dovedeni zaštitari i policija, pa su svi koji su željeli ući u kazalište morali proći niz sigurnosnih provjera.
Predstava je potom odigrana bez ikakvog incidenta, a publika je na izlasku iz kazališta medijima mahom odgovarala kako ne vidi čemu je uopće bila potrebna 'cijela frka'.
Otprilike istovremeno opet se oglasila Facebook stranica Drame HNK Rijeka, ponosno ustvrđujući slijedeće:
«SIGURNOSNE MJERE PROBIJENE ZBOG "NAŠEG NASILJA I VAŠEG NASILJA"!
Nakon glasnog inzistiranja publike da im se dopusti gledati predstavu, ansambl predstave "Naše nasilje i vaše nasilje" večeras je u Sarajevu dočekan ovacijama i ispraćen s pet izlazaka na poklon.»
O nekom protestu zbog cenzure – ni riječi. Objašnjenja zašto je i kako jedno javno financirano kazalište koje se navodno neprestano bori protiv svih oblika cenzure, pristalo na istu u korist VIP ekipe festivala u susjednoj državi – isto ništa. Priopćenja kakve inače promptno šalju, nigdje. Ni inače na Twitter obaraču brzi riječki gradonačelnik nije komentirao cijelu priču.
Oglasio se nije ni redatelj predstave Oliver Frljić, premda je navodno upravo zbog cenzure plakata za tuđu (!) predstavu - svojevremeno otkazao suradnju Gavelli. Dapače. Tad je cijeli ansambl te kuće prozvao zbog navodnog legitimiranja te iste cenzure! Priznat ćete, čudna neka nedoslijednost?
Nije valjda da im je svima publika važna samo ako se javlja ovacijama, inače, prednost imaju 'članovi žirija, gosti Europske teatarske konvencije, programeri međunarodnih festivala i medijski pokrovitelji'?
Ili kako je na već više puta spominjanoj FB stranici Drame HNK Rijeka napisala jedna od gledateljica sarajevske izvedbe:
«Da, izborili smo se da gledamo predstavu kako reče direktor - na vlastitu odgovornost i to je pobjeda prava na izbor, mišljenje i umjetničko izražavanje, a onda i odbrana sekularizma. Ali ono što mene zanima jeste - zašto su ansambl i redatelj uopće pristali na to da izvode predstavu pred odabranima - žirijem i nekolicinom drugih? ili se predstava igra za sve, ili za nikoga.”