Login za korisnike

Naše nasilje i vaše nasilje

Oliver Frljić inspiriran 100. rođendanom Petera Weissa odlučio je ponovno iščitati njegov znameniti esej Estetika otpora.

***

Predstava je, kako smo vam već pisali, praizvedena na Wiener Festwochen i tada najavljena ovako:

"Ne teži li umjetnost trenutno definirati samu sebe dominantno kao doprinos općem konsenzusu? Zar ona ne bi trebala biti upravo suprotno? Zar ne bi trebala biti anarhična opozicija koja se suprotstavlja trenutnim političkim i ekonomskim sustavima i interesima?

Hrvatski redatelj Oliver Frljić inspiriran 100. rođendanom Petera Weissa odlučio je ponovno iščitati njegov znameniti esej Estetika otpora. Iako je knjiga smještena u kasne 1930-te, njezine analogije s trenutnom situacijom su zapanjujuće. Estetika otpora monumentalno je djelo koje se bavi međusobnim odnosima umjetnosti i političke moći.  Scenska adaptacija Olivera Frljića istražuje status quo u svijetu, poglavito u Europi: kakvu vrstu suvremene umjetnosti i kazališta trebamo u vremenu kad Europe nezaustavljivo srlja prema novoj vrsti fašizma?"

Riječ je o koprodukciji HNK Rijeka, bečkog festivala te ljubljanskog SMG, Kunstfest Weimar i Zürcher Theaterspektakel, a koju matična kuća najavljuje ovako:

"Predstava Naše nasilje i vaše nasilje širom otvorenih očiju promatra Europu naivno zatečenu izbjegličkom krizom, Europu koja spremno zaboravlja na svoju kolonijalnu prošlost dok jednako tako spremno i s iskešenim zubima zatvara granice tisućama onih koji bježe upravo pred posljedicama europske i američke politike. Predstava Naše nasilje i vaše nasilje postavit će neka možda vrlo neugodna pitanja: Jesmo li svjesni da naše blagostanje ovisi o tisućama mrtvih na Bliskom Istoku? Kupujemo li savjest svojom deklarativnom solidarnošću? U trenutku u kojem svjedočimo jednoj od najvećih svjetskih kriza nakon Drugog svjetskog rata, trebamo li se s ponosom nazivati Europljanima ili se Europe trebamo sramiti? Jesmo li spremni snositi posljedice europske stoljetne arogantne dominacije? Oplakujemo li jednako žrtve terorističkih napada u Parizu i Bruxellesu, kao i onih u Bagdadu? U kojem smo trenutku povjerovali da smo gospodari istine i da je naš Bog svemoćniji od drugih? I gdje se u svemu tome nalazimo mi, gledatelji ove predstave dok plačemo u polumraku dvorane pred fikcionalnim, odigranim prizorima, ali ostajemo ravnodušni pred stvarnim ljudima u izbjegličkim kampovima diljem Europe?"

Izvedba predstave u Poljskoj izazvala je golemi skandal o čemu smo vam detaljno pisali ovdje, dok je prva izvedba u Hrvatskoj zakazana za 22. studenoga.


Odgovori