Ove godine obilježava se 260. obljetnica rođenja Wolfganga Amadeusa Mozarta, salzburškog čuda od djeteta, koji je svojim velikim i raznolikim opusom ostavio velik trag na razvoj klasične glazbe i postao simbol genijalnog umjetnika. Tim povodom, u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagerbu bit će izvedena njegova opera Figarov pir, praizvedena u Beču 1786. godine. Libreto Figarovog pira potpisuje Lorenzo da Ponte, autor libreta za druge dvije najpoznatije Mozartove opere na talijanskom - Cosi fan tutte i Don Giovanni, a napisan je prema Beaumarchaisovoj istoimenoj komediji, koje je 1780-ih godina sam kralj Luj XVI. cenzurirao.
Pierre Beaumarchais ličnost je prilično osebujnog života i karijere, pa se između ostalog bavio i špijunažom, diplomacijom, sudjelovao je u Američkoj revoluciji i preprodavao oružje, a u povijesti kazališta ostat će zapamćen kao autor trilogije o Figaru. Prvu od drama u trilogiji, Seviljskog brijača, uglazbio je Gioachino Rossini, dok je jednako popularan Mozartov Figarov pir kronološki nastavak radnje Rossinijeve opere. Obje opere ubrajaju se u deset najizvođenijih opera svih vremena.
https://www.youtube.com/watch?v=2eTlaE5y9hk
Radnja opere se odvija tijekom jednog jedinog dana na dvoru grofa Almavive. Iako oženjen Rosinom, grof udvara Suzani, budućoj supruzi svog sluge Figara, pozivajući se pritom i na ‘pravo prve noći’. No, kad opazi da se mladi paž Cherubino interesira za njegovu vlastitu suprugu, grof ga ‘sklanja’ na časničko mjesto u vlastitoj postrojbi.
Figaro, Suzana i Rosina udružit će se kako bi razotrkrili grofove planove za nevjeru, dok će se Figaro naći usred sukoba Bartola i Marcellina, tijekom kojeg će otkriti da je – njihov sin. Tijekom noći svi će se oni naći u palači te u seriji komičnih događaja i zamjene identiteta na kraju natjerati grofa da se pokaje, ali i groficu da mu oprosti…
Posljednja zagrebačka produkcija Figarovog pira premijerno je izvedena 1991. godine pod palicom Uroša Lajovica i u režiji Božidara Violića. Posebnost ove produkcije jest činjenica da čitava pjevačka podjela dolazi iz Hrvatske, što je u domaćim opernim kućama postala prava rijetkost. Ipak, članovi autorskog tima su, već uobičajeno, iz inozemstva - premijernom izvedbom će ravnati australska dirigentica Natalie Murray Beale trenutno djeluje u Londonu, gdje je predavačica na Royal College of Music, a režiju potpisuje Mauricio García Lozano.