Login za korisnike

Hedda Gabler (SNG Maribor)

‘Žena nejasne prošlosti, kaotične sadašnjosti i posve neizvjesne budućnosti’, na scenu SNG Maribor stigla je u režiji Mateje Koležnik.

***

Hedda Gabler, vjerojatno jedna od najpopularnijih i najpoznatijih ženskih likova norveškog dramatičara Henrika Ibsena, a i svjetske književnosti glavni je lik istoimene drame izdane 1890. godine, a premijerno izvedene 1891. u Njemačkoj gdje je pokupila – izuzetno loše kritike.

Drama prati mladu ženu, generalovu kći, Heddu Gabler (iako joj je vjenčano ime HeddaTesman), koja se upravo vratila s medenog mjeseca sa svojim mužem Tesmanom, mladim znanstvenikom. Već početkom očito je da Hedda ima zapravo vrlo hladan odnos s Tesmanom, s kojim je očito iz financijskim razloga, a situaciju još dodatno komplicira pojavljivanje Lovborga, Tesmanovog rivala, inače alkoholičara kojem akademska karijera dosad bila u raspadu, ali koji je upravo završio rad koji smatra vrhuncem svoga rada i zbog kojeg planira dobiti posao profesora. No, pijan, Lovborg izgubi rukopis kojeg nalazi Tesman. Hedda, želeći osigurati da posao ipak dobije njen muž, odluči rukopis zapaliti, a Lovborga nagovara na samoubojstvo. Kasnije saznaje da je Lovborg doista počinio samoubojstvo, no u pijanom stanju i zapravo, sasvim slučajno, što je izuzetno razočara. Tesman odlučuje u čast Lovborgu rekonstruirati njegov rad, stranicu po stranicu. Hedda, razočarana, i shvaćajući da Brack, sudac, shvaća na što je navela Tesmana, odlučuje počiniti ubojstvo, koristeći očev pištolj.

Na scenu SNG Maribor, Heddu je postavila Mateja Koležnik, koja glavnu junakinju vidi ovako:

"Hedda predstavlja ženu nejasne prošlosti, kaotične sadašnjosti i posve neizvjesne budućnosti. O njoj znamo samo onoliko, koliko se o njoj može saznati u jednom danu i jednoj noći. Drama je reducirana na komornu situaciju gradskoga salona kao mjesta slabih, a proračunatih odluka i tematski spada u ciklus posljednjih Ibsenovih drama , kojima je svojstven pesimizam, melankolija i naposljetku također i smrt.

Heddin odnos prema obitelji i društvenim konvencijama kao i njen strah od skandala je virus iz kojeg se razvija njena shizofrenija. Njeno poimanje zatvorenog kućnog života, uz dobrog i cijenjenog supruga i dužnosti, koje pripadaju supruzi, istovremeno je duboko i intimno prožeto otporom prema svemu tome. Razapeta između želja i mogućnosti, a nesposobna za uspostavljanje odnosa između vlastite individualnosti i društvenih konvencija, poseže za najradikalnijom gest om slobodne volje."

autorski tim
Bogomil Faturprevoditelj
Metka Damijanautor adaptacije
Mirjana Djordjevićoblikovatelj maske
Metka Damjanlektor
Marko Japeljscenograf
Alan Hraniteljkostimograf
Mateja Koležnikautor adaptacije
Henrik Ibsenautor teksta
Matija Ferlinkoreograf
Pascal Mératoblikovatelj svjetla
Mitja Vrhovnik Smrekarskladatelj
Goran Ferčecdramaturg

izvođači
Ivo BanProcjenitelj Brack
Jurij DrevenšekJörgen Tesman
Maša ŽilavecGospođica Juliane Tesman
Mateja PuckoGospođa Elvsted
Matjaž TribušonEjlert Lövborg
Nataša Matjašec RoškerHedda Tesman

Odgovori