Login za korisnike

Vodoinstalater

Na programu zagrebačkog Muzičkog biennalea našla se premijera „crnog baleta“ Natalije Manojlović kojem je libreto nastao prema motivima kratkih priča francuskog patafizičara Borisa Viana.

***

Boris Vian, jedan od najsvestranijih francuskih umjetnika 20. stoljeća, najpoznatiji je po svojim romanima Pjena dana i Srcoder. Bio je romanopisac, pjesnik, dramatičar, jazz glazbenik, inžinjer, glumac... Crni balet Vodoinstalater rezultat je inspiracije zbirkom priča Mravci u kojoj su koreografkinja i dramatugrinja Natalija Manojlović i skladatelj Gordan Tudor pronašli materijal za libreto za komorni balet.

Kako sami kažu: „Vodoinstalater je crni balet. Ne bi mogao biti bijeli jer su i partitura i libreto crni, a humor ovisi o bojama zastave pod kojom se igra.“

'Vodoinstalater' se u hrvatskom prijevodu može naći u već spomenutoj zbirci Mravci, gdje naslovna priča progovara o dehumanizaciji i apsurdima rata. Problem rata Viana je višestruko zaokupljao, pa je tako u glazbenom stvaralaštvu ostao najzapamćeniji po pjesmi Le déserteur. Objavljivao je i nešto eksplicitniju literaturu pod pseudonimom Vernon Sullivan, čiji je najpoznatiji roman Pljuvat ću po vašim grobovima. Uz premijeru filmske adaptacije tog romana veže se pomalo morbidna anegdota, naime neposredno nakon svađe s producentima oko interpretacije djela i zahtjeva da ga se izbriše s popisa autora, Vian se srušio od srčanog udara i preminuo na putu za bolnicu.
Bio je jedan od najinovativnijih sljedbenika filozofskog pravca patafizike čiji je začetnik francuski dramatičar s početka 20. stoljeća, Alfred Jarry, a koji se bazira na proučavanju onoga iza metafizike pomoću parodiranja metodologije moderne znanosti. U Parizu je 1948. godine čak osnovan Collège de pataphysique čijim je članom, dakako, bio Boris Vian, ali i drugi poznati autori kao što su Eugene Ionesco, Raymond Queneau i Jean Genet, dok je među današnjim intelektualcima najveći utjecaj patafizike vidljiv u teoriji Jeana Baudrillarda.

Natalija Manojlović završila je plesnu školu Ane Maletić u Zagrebu i jedna je od osnivačica platforme EkS scena. Na hrvatskoj plesnoj sceni djeluje dugi niz godina i surađivala je s brojnim domaćim plesačima i koreografima. Sa svojim prvim cjelovečernjim autorskim projektom Oprosti, sam' malo iz 2003. godine gostovala je na mnogim festivalima u Hrvatskoj i Europi.

Gordan Tudor član je splitskog elektro pop sastava Leut Magnetik. Svira saksofon, a u Francuskoj i Nizozemskoj se posebno usavršavao u skladanju. Skladao je za saksofon, komorne ansamble, elektroniku, a radio je i na nekoliko dokumentarnih i animiranih filmova. Suradnja s Natalijom Manojlović prvi mu je kazališni projekt.

autorski tim
Davorka Begovićproducent
Krunoslav Dolenectehnička realizacija
Iva Dežmarmaska
Vlado Horvatićoblikovanje zvuka
Vojin Hrastescenograf
Damir Kruhakoblikovanje svjetla
Renata Carola Gaticasavjetnik za oblikovanje svjetla
Gordan Tudorskladatelj
Natalija Manojlovićkoreograf
Damir Žižićfotografija
Miljenko Bengezoblikovatelj svjetla

izvođači
Ana Benićflauta
Dean KrivačićDean Krivačićstudent-apsolvent nadgrobnog klesarstva
Goran Jurkovićsaksofon
Ivan Batošglasovir
Ivana PavlovićNoemi
Judita FrankovićGaramuche
Nino BokanMajor
Oleg Gourskii kontrabas
Tanja Tortićviolina

Odgovori

POVEZANE VIJESTI