‘Ovoga puta smo zagrizli tvrdi orah, a to je jedan od stupova svjetske književnosti – Čehovljev 'Ujak Vanja'. Kažu da i glumac i redatelj trebaju sazrjeti da igraju Čehova, a onda i kazalište treba sazrjeti da bi moglo postaviti Čehova’ riječi su redateljice Nine Kleflin kojima objašnjava zašto se odlučila upravo na ovaj tekst i svoju drugu suradnju s mostarskim Hrvatskim narodnim kazalištem. Suradnja je uslijedila nakon što je redateljica u istom kazalištu postavila ‘Bljesak zlatnog zuba’. Osim redateljice, mostarskom ansamblu pridružio se i splitski glumac Ilija Zovko u naslovnoj ulozi.
Čehovljeve drame, pa tako i ovaj ‘stup svjetske književnosti’, uglavnom na svojim praizvedbama nisu polučile neki uspjeh, no ‘Ujak Vanja’ u međuvremenu je odigran u bezbroj različitih izvedbi, uključujući i nekoliko filmskih, od kojih je jedna od najpoznatijih adaptacija Davida Mameta u režiji Louisa Mallea.
[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=gNQHlr_utfs&feature=related]
Ujak Vanja u 42. ulici, r: Louis Malle
‘Ujak Vanja’ nalikuje drugim Čehovljevim tekstovima - priča je o promašenim odnosima i neostvarenim snovima, a zasniva se na na ljubavnom četverokutu kojim glavu razbijaju i dane u ruskoj provinciji krate jedna sasvim obična obitelj i njihov gost, liječnik.
Četverokut je, ukratko, ovakav: Jelena Andrejevna objekt je žudnje svih gotovo svih likova u predstavi – i Vanja i doktor Astrov rado bi ušli u vezu s njom, a Sonja bi najviše od svega htjela biti na njenom mjestu. Međutim, kako u svakoj takvoj drami mora postojati ozbiljna zapreka, Jelena Andrejevna je, naravno, udana. I to pritom za čangrizavog starca Serebrjakova, koji je, da stvar bude kompliciranija, dio obitelji – Serbrjakov je prije bio oženjen za Vanjinu sestru, a u igri su i neka pitanja financijsko-zemljoposjedničke prirode.
Tijekom drame i Vanja i Astrov priznat će svoju naklonost prema mladoj ženi ostarjelog profesora, a Sonja Jeleni svoju ljubav prema doktoru, za koju Jelena Andrejevna zna da ne može biti realizirana. Nemir koji su Serebrjakovi unijeli u idiličan ladanjski život, čak i inače mirnog Vanju natjerat će da se maši pištolja, a kraj svih tih veza donijet će tek njihov odlazak, nakon kojeg će ostali, upravo kao i u drugim Čehovljevim komadima, rezignirano zaključiti da život neminovno ide dalje, a sve je ostalo ionako nepromjenjivo...
17 Responses
Gledala sam sinoć predst.Ujak Vanja-Mostarskog teatra(režija N:Kleflin u Kazalištu Komedija (sa popunjenim gledalištem ),Predstava bez nekih inovacija skromnije(vjerojatno po mogućnostima kojima teatar trenutno raspolaže) rađena -u realističnom tonu sa pristojnim glumačkim ostvarenjima,scenom i kostimima pa recimo uloga Jelena Andrejevne(glumi Sandra Krgo, je jedna od upečatljivijih(Jelena Andrejev..) koje sam gledala,a i Ujak Vanja- Zovko, Serebrjakov Njirić isvi drugi su napravili uloge i predstavu koju publika(sadašnjeg– Mostara-gdje se igra- može i prepoznati i razumjeti)a i publika sinoć je dobro prihvatila predstavu…..
Poznato je da je Mostar imao nekada jedno od boljih teatara ,gdje su gostovali poznati redatelji,stari ansambl se razišao,neki su ostali došli i mlađi ,u svakom slučaju grad kao takav treba imati teatar-(kada se uđe u dvoranu i počne igrati npr A Pavlovič Čehov,to postaje svijet za sebe,zato predstave i gledamo da vidimo barem dijelove istine,na sceni)zato su sve podjele okolo i surevnjivosti protiv -biti teatra i njegovog razloga kao izvedbene ujetnosti-namjenjene gledatelju(isprike na brzoplet pisanju)Ovih dana smo čitali one poruke -za Svjetski Dan teatra ,koje su pisane za SVE teatre i jako velike imale …..
Kako-pod zadnje manje gledam predstave,sinoć sam išla upravo zbog Čehova V i njegoviih umornih i depresivnih likova(koji prave inventure svojih promašenih života)….etc etc,ali koji su odlično napisani i provokacija za glumce..
U vezi gašenja Teatara u Mostaru(ja ću se nastaviti na ovoj strani )gdje sam pisala o Gostovanju Predstave Ujak Vanja-HNK Mostar(A.P.Čehov+Stanislavski =Osnova teatra zadnjeg stoljeća)Teatra je bilo i te kako i prije Eshil Sofokle Euripid ,Aristofan etc etc,pa dalje …Vratimo se na temu-doista je strašno da se gase OBA teatra a kako piše zatvorena je i knjižnica (kulturocid…)no vjerojatno zato postoje Ekzaktni tj financijski razlozi i problemi-(koji su mi i te kako jasni….)
Vratimo se na temu Goran Matovic,jeevo- najavio svoj program(Zagrebačka posveta- Mostarskim teatrima) sa još nekoliko kolega…glumaca…..
SA S.Zečevićem i M Matotom,(Impresivan je popis Slikarskih i i književnih imena koje je Matović naveo ,koji su djelovali u Mostaru tokom prošlog stoljeća)
I te kako je Impresivan Popis i Književnih i Slikarskih IMENA koji su djelovali u Mostaru tokom prošlog stoljeća(Mostar,kao grad spada u ONE gradove koji su Slika po SEBI,kao što je Dubrovnik,Trogir i mnogi gradovi etc etc ….!!!
Zagreb– Mostaru …!!!
MOSTAR je bio Kulturna sredina,već početkom XX stoljeća EMINA je davno napisana,a i Šimić,je(kako reče Matović) kao gotov pjesnik došao u Zagreb
LIKOVNI UMJETNICI SU IPEK TAJ GRAD NAJVIŠE OVJEKOVJEČILI;!!u stotine varijanti….
I Bono VOX se je pridružio , Spajanju OBALA(Peace Mostar) u tom Gradu..j matkovic
Mostar peace connection—
MOSTAR PEACE CONNECTION-(inače jedan od boljih casopisa je Casopis Mostar (casopis za kulturu književnost ,likovnu umjetnost)-duge tradicije(izlazio negdje od 1974:GOD) i odabranih Suradnika !!!
I Branko Ivanda je u okolici Mostara-i u Mostaru- snimao Konjanik-Film….(Pogodna Scenografija!!)
Doista je MOstar OVJEKOVJEČEN u 100-ine varijanti ,Slikara,(a na Večeri Posveta Zagreba Mostaru je sudjelovao i Velibor Bobo Jelčić,i redatelj i pedagog na ADU)j matkovic
JAVNO je OVIH DANA NAPISANO U JEDNOJ TISKOVINI,tj,NOVINAMA_DNEVNIM)….Naime Najavljna su OTVORENA VRATA HNK;MOSTAR!!!!(barem jedne kazališne kuće(thalijin hram) u gradu MOSTARU,
Ispravka najavljeno je,za početak otvaranje VRATA Narodnog kazališta!!!!!(a apropos Čehova-ovih dana- na SVE strane piše o obljetnici rođenja velikog Dramatičara(150,godišnjica)..