Spremni

DATUM PREMIJERE:
GODINA:
PRODUKCIJA:
VRSTA:
NAZIV IZVORNIKA:
OCJENA PUBLIKE:
12345
Držićem nagrađeni dramski tekst o obitelji suočenoj s ekstremnim situacijama, nesigurnošću i tajanstvenom apokaliptičnom prijetnjom.
autorski tim funkcija
Ana Fucijašasistent kostimografa
Kristina Gavranautor teksta
Kristina Gavrandramaturg
Milan Kovačevićoblikovatelj svjetla
Tomica Kraljićoblikovatelj zvuka
Mara Bratošfotograf
Stella Švacov Miletićinspicijent
Zdravka Ivandija Kiriginscenograf
Zdravka Ivandija Kiriginkostimograf
Damir Šimunovićskladatelj
Petra Hrašćanecoblikovatelj pokreta
Saša Božićredatelj

Dugogodišnja suradnica portala teatar.hr, Kristina Gavran 2012. godine osvojila je dramom Spremni prvu nagradu Marin Držić za najbolji novi domaći dramski tekst o odnosima u obitelji suočenoj s ekstremnim situacijama, nesigurnošću i tajanstvenom apokaliptičnom prijetnjom. Isti scensku praizvedbu doživljava u zaključnoj sezoni mandata Dubravke Vrgoč u Zagrebačkom kazalištu mladih, a u režiji Saše Božića

Obitelj iz drame prosječna je po svemu – majka, otac, sin i kći; idealna mala obitelj za idealan život po svim mjerilima ili, kako majka u jednom trenutku kaže: "Četiri je mjera u svim kuharicama."

Evo kako tekst predstavlja sama autorica:

"Kad se dijete rodi, ono ne poznaje strah; gleda, dodiruje, istražuje s iskrenom naivnošću. Kako bi dijete obranili od opasnih situacija, roditelji u njegovu svijest usađuju strah i oprez. Poslije, kao odrasle osobe, mnogo puta se bojimo bez ikakva razloga, posve nesvjesni da su nam strahovi usađeni u djetinjstvu i da ih treba osvijestiti kako bismo ih otpustili. Strahom sam se počela baviti u drami „Dedal i Ikar“, da bih nakon toga u stilski posve drugačijem tekstu nastavila istraživanje teme kroz dramu „Spremni“. Obje drame bave se odnosom roditelj – dijete, kontrolom i istraživanjem slobode, nametanjem straha kao sredstvom postizanja moći, te postavljaju likove u zatvorene, klaustrofobične prostore. U drami „Dedal i Ikar“ koristim se mitskom pričom o ocu i sinu koji su zatvoreni u labirint, priču o potrazi za suncem i slobodom, no drama se odmiče od mita jer se Ikarov let ne ostvaruje, likovi ostaju paralizirani strahom u krugu života koji se vrti od djetinjstva do starosti. „Spremni“ pak smještaju radnju u suvremenost, iako je teško odrediti kada se i gdje točno radnja zbiva, a strah ovoga puta ne vodi u pasivnost i paraliziranost, već u agresiju. Dok su me u „Dedalu i Ikaru“ vodili mitski motivi, u „Spremnima“ gotovo neprimjetno upisujem motive iz bajki – od „Ivice i Marice“ do „Vuka i sedam kozlića“, „Crvenkapice“... bajke koje nas od ranog djetinjstva uče da ne vjerujemo strancima, da je ružno opasno i da ne treba istraživati nepoznato.

Zanimaju me metode upisivanja strahova, načini prenošenja straha, kako upijamo strahove vlastitih roditelja, na koji način mediji i društvo stvaraju lažne krize i potiču osjećaj straha. Obitelj iz moje drame prosječna je po svemu – majka, otac, sin i kći; idealna mala obitelj za idealan život po svim mjerilima ili, kako majka u jednom trenutku kaže: “Četiri je mjera u svim kuharicama.” Majka i otac savršeno su isplanirali život tako da nikome ništa nisu dužni niti potrebni, sami sebi su dovoljni i spremni za svaku opasnost. No od silne “spremnosti” na ono najgore zaboravljaju živjeti, uživati, čitati pjesme, pozdraviti susjede ili zagrliti člana obitelji.

Iako je inspiracija za pisanje teksta bio dokumentarac o pokretu preppersa u Americi koji se pripremaju za smak svijeta, promišljam o generaciji mladih ljudi u Hrvatskoj koja je odgajana u strahu i mržnji prema svemu nepoznatome, prema svima onima koji nisu “naši”. Tekst obiluje praznim frazama koje su sveprisutne u medijima i postavlja nam pitanje što uopće znače pojmovi kao što su inflacija, ekonomski kolaps, kreditni rejting... kakve to veze ima s pravim životom, s ostvarivanjem sebe kao čovjeka? Likovi vjeruju u stvarnu stvarnost i pravu pravcatost kao neku matricu, iskrivljenu sliku vanjskoga svijeta. Nisu samo strahovi ti koji su nametnuti, nego i snovi, budućnost i vizija toga kako se ostvariti kao žena ili muškarac. U ironičnom pogledu na ženu koja promjenu u svijetu može donijeti samo kao miss ili muškaraca kojemu je namijenjena uloga političara iščitava se bolest čitavog društva."

Kristina Gavran

Komentirajte

PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite
naš
Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE