Orašar (HNK Ri)

DATUM PREMIJERE:
GODINA:
PRODUKCIJA:
VRSTA:
NAZIV IZVORNIKA:
OCJENA PUBLIKE:
12345
Za razliku od Zagreba, Osijeka i Splita, u Rijeci nisu posegnuli za koreografijom Waczlawa Orlykowskog, već su naručili spove novu od svog ravnatelja Baleta - Ronalda Savkovića!
autorski tim funkcija
Aleksandar Nošpalkostimograf
Ana Aleksandra Bukovićasistent scenografa
Ella Veselinkorepetitor baleta
Antonija Družetainspicijent
Petar Iljič Čajkovskiskladatelj
Ronald Savkovićkoreograf
Ronald Savkovićredatelj
Darko Lukićdramaturg
Dalibor Fugošićoblikovatelj svjetla
Romeo Drucker koncertni majstor
Igor Vlajnićdirigent
Dalibor Laginjascenograf
izvođači uloge
Andrei KötelesDrosselmeyer*
Anka ZgurićColombina* / Praline
Anna PonomarevaRuski ples* / Roditelji
Balazs BaranyaiDrosselmeyer* / Arapski ples*
Borna ŠebeljaFritz
Chiara PužDjevojčice
Cristina Dicu LukanecSnježna kraljica* / Arapski ples*
Damir KovačičekAcademia de Capoeira, Rijeka
Daniel MilinParkour skupina Ri-Run
Daniele RomeoDrosselmeyer* / Princ* / Španjolski ples* / Roditelji
Danijela MenkinovskiDadilja
Dario KvrgićAcademia de Capoeira, Rijeka
David GašparacDječaci
Denis RodićParkour skupina Ri-Run
Dimitrij AndrejčukDva Arapa / Djed
Duje ZatezaloDječaci
Elena MarenićDjevojčice
Ema MilovanovićDjevojčice
Erin DevčićDjevojčice
Filip Tomić Parkour skupina Ri-Run
Gaia BukovecDjevojčice
Irina KötelesŠpanjolski ples* / Praline / Roditelji
Iris BrajkovićDjevojčice
Jan DejanovićDječaci
Joseph CanePrinc* / Španjolski ples*
Katarina BužićDjevojčice*
Laura Leona LavićDjevojčice
Laura OrlićClara*
Lea BrlekovićDjevojčice
Leonid AntontsevŠpanjolski ples* / Arapski ples* / Roditelji
Marin KapetanovićAcademia de Capoeira, Rijeka
Marta KanazirClara* / Snježna kraljica* / Španjolski ples* / Arapski ples*
Marta Voinea ČavrakSnježna kraljica*
Martin GraingerPrinc*
Martin GraingerRuski ples* / Roditelji
Maxim KiselevDječaci
Nika ValićDjevojčice
Nina GrujičićDjevojčice
Nina MladenićDjevojčice
Orkestar Opere HNK Ivana pl. Zajca Rijeka
Oxana BrandibouraMama
Paula LinićDjevojčice*
Paula RusColombina* / Kineski ples
Petar KožulDječaci
Ronald SavkovićRuski ples*
Sabina Voinea VukmanClara*
Saša MiljanovićDječaci
Saša VukićAcademia de Capoeira, Rijeka
Svebor ZgurićKineski ples / Roditelji
Svetlana AndrejčukRoditelji
Svetlana RasskazovaRoditelji
Tanja TišmaDvije arapske pratilje / Roditelji
Tena Ferić DokmanovićDvije arapske pratilje / Ruski ples* / Roditelji
Vitalij KlokDva Arapa / Kineski ples* / Roditelji
Vito DiklićDječaci

Teško je zamisliti ijednu baletnu kuću koja na svojem repertoaru redovito postavlja svjetska dijela klasičnog baleta, a da pritom u vrijeme božićnih i novogodišnjih praznika nema barem jednu izvedbu slavnog Orašara ruskog skladatelja Petra Iljiča Čajkovskog.

Na domaćim scenama redovito se pojavljuje koreografija i režijaWaczlawa Orlykowskog koja je nastala 1970. kao rezultat suradnje s dirigentom Mirom Belamarićem. Nju su 2004. godine za potrebe HNK Zagreb što vjernije pokušali rekonstruirati Dinko Bogdanić i Vesna Butorac Blaće 2004. i od tada je možete vidjeti svake godine redovito na zagrebačkim kazališnim daskama, odnedavno i onim osječkim, a od prosinca 2013. i na – splitskim.

U Rijeci su pak odluči naručiti posve novu koreografiju i to od svog ravnatelja Baleta, Ronalda Savkovića, kojem će to biti prvi izlet u reinterpretacije klasičnih baletnih naslova. Savković se uz pomoć dramaturga, Darka Lukića odlučio na radikalan odmah od Orašara na kakav je navikla domaća publika, o čemu svjedoči i činjenica da u podjeli uloga nema već udomaćenih miševa, ali su tu zato capoieristi i parkuristi iz Rijeke!

Bilo kako bilo, božićna bajka postala je neizostavan dio blagdanskog repertoara već u drugoj polovici XX. stoljeća, a da li je razlog tome nagla komercijalizacija Božića i pomama oko blagdanskih poklona ili naprosto neodoljivo topla priča o djevojci čiji božićni poklon postaje istodobno i čarobna ljubavna priča puna iznenađenja, na vama je odlučiti.

U svakom slučaju, originalna ideja o baletu došla je Ivanu Vsevoložskom, upravitelju  ruskog Imperial Teatra, nakon što je pročitao kratku priču poznatog njemačkog romantičarskog autora, E. T. A Hoffmanna. Radilo se o djelu Orašar i Kralj miševa, čiju je adaptaciju ubrzo napravio Alexandre Dumas otac, te libreto napisao Marius Petipa, inače jedan od najpoznatijih koreografa klasičnog baleta, a koji je zaslužan i za koreografiju  premijerne izvedbe Orašara 18. prosinca 1982.  u Imperial Mariinsky Teatru u St. Petersburgu.

Od tada su se dali u izazov koreografiranja mnogi, između ostalog, i George Balanchine i Mihail Barišnjikov.

Radnja se odvija u dva čina te prati priču djevojčice Klare, koja počinje tako što nalazimo nju i njenu obitelj na božićnoj proslavi u vlastitom domu. Proslavu prekida dolazak Herr Drosselemyera, koji nosi poklone članovima obitelji. No, Drosselmeyer uskoro podijeli sve poklone, a Klara ostaje praznih ruku. Da bi oraspoložio uplakanu djevojčicu, on joj poklanja – orašara, u obliku zgodnog uniformiranog vojnika. Zadovoljni, svi odlaze na počinak, no u ponoć, Klara se budi u strahu jer začuje miševe , koji se uskoro pojavlju u nadnaravnoj veličini. No, dogodi se još nešto neočekivano – orašar u obliku vojnika se pretvara u pravog živog maldića i spašava je od zlih miševa, a zatim zajedno putuju u čarobni svijet Šećerne vile gdje se susreću s različitim slasticama koje plešu, ali i predstavljaju određene dijelove svijeta.

Tako čokolada pleše španjolski ples, šećerne lizalice  plešu  ruski ples (trepak), vjerojatno jedan od najpoznatijih dijelova u cijelom baletu, zatim kava pleše arapski ples i čaj kineski ples.  Klara se poslije svega budi sa lutkom orašara u rukama, shvaćajući da je sve bio više nego prekrasan san. Ali u nekim verzijama, Klara se ne probudi, time naglašavajući da ponekad i najnevjerojatniji snovi mogu postati – stvarnost.

Komentirajte

PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite
naš
Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE