Kapitalno djelo Iva Vojnovića, “Dubrovačka trilogija“, raskošni triptih povijesnog pada i sutona Dubrovačke Republike, odumiranja moći i bogatstva njegove vlastele, sastoji se od tri jednočinke, no ostavlja dojam da kontinuirano obuhvaća vremenski raspon od gotovo cijelog jednog stoljeća. Naime, prvi dio trilogije, “Allons enfants!” događa se 27. svibnja 1806., kada Francuzi ulaze u Grad, “Suton” neimenovanog dana 1832., a “Na taraci” u posljepodnevnim i predvečernjim satima jednog dana 1900. godine.
Sačuvano je petnaestak verzija “Trilogije“, ne računajući autorove njegove vlastite prijevode na talijanski i francuski, koji su i sami posebne verzije. Uz to treba napomenuti da je Vojnović izazivao zabunu i izmjenom naslova “Trilogiji“: prvobitno se čitava trilogija zvala “Suton“, a njen prvi dio – kasniji “Suton” – zvao se “Sjene“, ikonte Ivo je ta dva naziva često zamjenjivao… O žanrovskim i strukturalnim određenjima Trilogije, sam je Vojnović napisao:
“…i konačno, niste li, gospođo, ni to primijetili da je baš glavni arhitektonski potez čitave Trilogije taj decrescendo? Jer Allons enfants! je tragedija, Suton drama (neka vrst Whistlerovske simfonije: blanc, noir et mauve), a u Na taraci zadnji likovi prošlosti nestaju kao magla u bezdušnom smijehu profanirane operete.”
(Ivo Vojnović u pismu Kristini Zaleskoj, 1924.)
Dok je u prvom dijelu trilogije aristokracija ugrožena vanjskim neprijateljem (Francuzima, ali i ‘pučanima’), u drugom se aristokratski krug suzio tek na dom, a da bi u trećem dijelu tj. ‘Na taraci’ ostarjela i umrtvljena aristokracija bila suočena s posve novim poretkom, no ne bez vlastite odgovornosti…
Naime, cijela radnja drame ‘Na taraci’ odvija se, kako joj i sam naslov kaže, na terasi kuće postarijeg gospara Lukše, kojom će Vojnović prošetati cijelu plejadu različitih epizodnih likova. Tu su Lukšin brat Niko koji stalno putuje, slijepa sestra Mare, njihova mlada rođakinja Ida koja će usprkos svojoj plavoj krvi raditi kao učiteljica i tako uzdržavati obitelj, sluškinja Vica koja je upućena u sve tajne i intrige, pomalo razvratna barunica Lidija koja stalno mijenja ljubavnike, Konavljanin Vuko koji je zapravo Lukšin nezakoniti sin i mnogi drugi.
Kakve veze Vojnovićev izvornik ima sa premijerom što je u sezoni 2012/2013 za Dubrovačke ljetne igre, nakon opsežno publiciranog sukoba s prethodnim intendantom tog festivala, spremaju Nataša Rajković i Bobo Jelčić - zasad je nepoznanica, jer službena najava kaže samo ovo:
Projekt se bavi osvještavanjem sadašnjeg trenutka grada, s pozivanjem na tradiciju i uključivanjem aktualnog, dokumentarnog materijala, kao postupka penetriranja u tkivo sadašnjosti. Odvija se u Gradskoj vijećnici i druge dvije lokacije.
Podsjetimo - nakon niza medijskih istupa Bobe Jelčića, lani ga je tadašnji intendant Igara, Ivica Prlender, pozvao je na javno sučeljavanje u Gradskoj vijećnici, a iz koje smo saznali samo kako je ova produkcija svojevremeno planirana za lanjsko izdanje Igara, ali se nije dogodila jer intendant nisje bio uvjeren kako će biti spremna na vrijeme.
Igre su u međuvremenu promijenile intendata pa je predstava ove godine na repertoaru, a kako će se i na koji način odnositi spram Vojnovićeva originala tek trebamo saznati.