Naslovnica > VIJESTI > PLES > Bourne, Matthew

Bourne, Matthew

Kako je jedan opsesivni obožavatelj mjuzikla s 22 godine odlučio postati plesač, da bi ustanovio kako mu ipak bolje 'leži' koreografiranje, te potom stvorio muško 'Labuđe jezero', balet 'Edward Škaroruki', 'Carmen' koja uvijek zvoni dvaput, napušenu 'La Sylphide' i puno drugih čudesa...
Share on facebook
Share on twitter

Matthew Bourne, jedan od najuspješnijih i najpopularnijih britanskih koreografa, autor najdugovječnijeg londonskog baleta nakon 'Trnoružice' Diaghileva iz 1926., čovjek koji je vratio balet na britansku televiziju prvim prikazivanjem snimke cjelovečernje predstave u dvadeset godina na BBC-ju, peterostruki dobitnik nagrade Laurence Olivier, dobitnik Tonyja... popis uspjeha je podugačak.

Rođen je 13. siječnja 1960. u Londonu, kako sam kaže, u običnoj radničkoj obitelji. Od ranog djetinjstva gledao je filmske mjuzikle koje su njegovi roditelji obožavali, a posebno je volio Freda Astairea. Upravo su mjuzikli obilježili njegov profesionalni život, no kad je završio srednju školu, nije ni pomišljao na studij plesa, a prvi balet, isti onaj koji će ga kasnije proslaviti kao koreografa, 'Labuđe jezero', vidio je tek s devetnaest godina! Međutim, već je tada znao da ga zanima sve u vezi kazališta, pa se zaposlio u knjižari londonskog National Theatrea gdje je čuo za Laban Centre, plesnu akademiju. Odlučio je otići na audiciju. Imao je dvadeset i dvije godine i nikakvo plesačko iskustvo. Ali zato je imao sreće – muških plesača je malo, a i impresionirao je svojim znanjem o plesu; tada je već bio lud  i za baletom, ne samo za mjuziklima.

Diplomirao je 1986., ali način rada na akademiji nije mu odgovarao. Tamo je bilo uvriježeno mišljenje da za ples nije potrebna priča. A Bourne je htio pričati priče... Sa svojim istomišljenicima osnovao je plesnu kompaniju Adventures in Motion Pictures u kojoj je petnaest godina bio umjetnički direktor. Bourne je od samog početka svoje plesačke karijere i koreografirao. Od izvođenja se oprostio 1999. godine. Nakon četrnaest godina provedenih na sceni, posvetio se samo koreografiranju.

Koreografirao je jedanaest predstava za svoju kompaniju, šest jednočinki, sedam mjuzikala među kojima su Mary Poppins, Oliver!, My Fair Lady i South Pacific, te dvije opere, četiri drame i pet televizijskih filmova, a mnoge predstave potpisuje i kao redatelj. Predstave su osvojile mnoge nagrade, a sam Bourne je pet puta osvojio nagradu Olivier i jedini je britanski redatelj/koreograf koji je iste godine osvojio nagradu Tony i za najboljeg koreografa i za najboljeg redatelja mjuzikla.

1992. godine koreografirao je Orašara!, prvu u nizu koreografija u kojima za predložak uzima poznatu priču ili balet koju onda modificira u svojem prepoznatljivom stilu.

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=wmiDRSY2v1A&feature=related]

Dvije godine kasnije postavlja Highland Fling, balet nastao prema klasičnom romantičarskom baletu La Sylphide, priči o nesretnim ljubavnicima: mladom škotskom farmeru i šumskoj vili. Priču o susretu dva različita svijeta. Bourneova verzija mračnija je od originala, radnja je prebačena u moderni, suvremeni Glasgow, a na početku predstave glavni junak u javnom wc-u puši marihuanu. Priča završava tragično, kao i u originalu, ljubavnici umiru...

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=So1iwJn4isY&feature=related]
Highland Fling, trailer

Iako su i Bourne i Adventures in Motion Pictures bili zapaženi i imali vrlo dobar status u kazališnom svijetu, pravi uspjeh dolazi 1995., s Labuđim jezerom. Glazba je netaknuta, koreografiju prate svima dobro poznati zvuci Petra Iljiča Čajkovskog, no Bourneova verzija uvelike se razlikuje od originalnog baleta... U centru priče je Princ i nema labudica. Njegovi su labudovi muški. Bourneov Princ razmišlja o samoubojstvu, no predomisli se kad ugleda jato labudova... Labudovi nisu nježne krhke životinje kao u bijelom baletu. Bourne kaže da ga labudovi svojim izgledom, ljepotom i krilima više asociraju na muško tijelo i muskulaturu, nego na nježne balerine u tutuima...

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=l8BqSKj1BTM&feature=PlayList&p=F00CA85489235B2E&playnext=1&index=38]

U filmu Billy Elliot, odrasli Billy priključuje se Bourneovoj kompaniji i pleše Labuda u 'Labuđem jezeru'. Odraslog Billya igra/pleše Adam Cooper, prvi Labud, iz 1995. godine. Bourneovo 'Labuđe jezero' drži svojevrstan rekord - igra trinaestu godinu za redom. To je balet koji se najduže zadržao i na West Endu i na Broadwayu.

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=C5BSyJ_vlHo&feature=related]

Nakon uspjeha 'Labuđeg jezera', poslovne ponude pljuštale su sa svih strana. No u isto vrijeme, došlo je do neslaganja s menadžericom kompanije. Bourne se htio vratiti svojem starom načinu rada, nije više htio raditi nekoliko projekata paralelno i imati malo vremena za pokuse. 'Sve je to postalo preveliko. Osjećao sam se kao da vodim ured, a ne plesnu komapniju.', rekao je. 'Kad je riječ o mojim radovima, nemoguće je naprosto napraviti podjelu i otići. Moram odgojiti grupu plesača da bi koreografija uspjela.'

Bourne u svojem radu ima tri faze. U prvoj razmišlja o predstavi koja tek treba nastati, sluša glazbu i radi sam. Zatim održava radionicu za malu grupu plesača (od kojih neki rade s njim desetak godina; npr. Etta Murfitt i Scott Ambler) kojima zadaje improvizacije koje on vodi i usmjerava. Zajedno istražuju. Za 'Labuđe jezero' cijela je grupa otišla zajedno u park promatrati labudove, da bi zatim u plesnom studiju pokušali dobiti kvalitetu labuđeg kretanja. Bourne rezultate radionice snima i kasnije koristi kao materijal u daljnjem radu. Po završetku radionice nastavlja rad s cijelim ansamblom. Daje im osnovne upute, pokazuje snimljeni materijal, a zatim svaki plesač sam razvija karakter svojeg lika i smišlja pokrete koji bi mu odgovarali. Poznat je i po tome da svaku novu podjelu uz obnovu predstave sam bira, te zatim radi s njima kako bi predstava zadržala isti duh kao u početku.

2000. godine postavlja The Car Man, balet inspiriran Bizetovom 'Carmen' i filmom 'Poštar uvijek zvoni dvaput'. The Car Man je priča o ljubomori, ubojstvu i odmazdi.

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=QkKRi6F7Fyc]
The Car Man, trailer

Iako je The Car Man doživio uspjeh, kompanija je bankrotirala. No ubrzo se uzdigla iz pepela pod novim imenom; New Adventures , a produkcijski je dio stare kompanije, zajedno s pravima na 'Labuđe jezero', 'Pepeljugu' i 'The Car Man' ostao bivšoj menadžerici Katherine Doré. Bourne se nije uspio vratiti željenom načinu rada; uvijek su paralelno bar dvije njegove predstave na repertoaru ( bez da se broje mjuzikli i drugi projekti koje je radio bez kompanije). New Adventures uz Bournea vodi petoro ljudi koji su svi redom duže vrijeme bili njegovi bliski suradnici. Kompanija je počela sa sedam plesača, a danas ih zapošljava sedamdesetak.

2002. godine ravnatelj National Theatrea Trevor Nunn pozvao je Bournea da postavi nešto za planiranu sezonu eksperimentalnih komada. Bourne je predložio predstavu bez riječi. Za Play without words inspiraciju je crpio iz velikog broja filmova, a posebno iz 'Sluge' Josepha Loseya, za koji je scenarij napisao Harold Pinter. Specifično za 'Play without words' je da svaku ulogu pleše po nekoliko plesača istovremeno. Bourne je svjesno išao mimo realizma, zabavljajući se mišlju da je napravio predstavu koja bi lako mogla propasti. Ali prevario se.

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=UQCL-7bmZfs&feature=channel_page]
Play without words, trailer

Davne 1990. Bourneu je zapeo za oko film Tima Burtona, Edward Škaroruki. Petnaest godina kasnije, Bourneova verzija Edwarda premijerno je izvedena u londonskom kazalištu Sadler's Wells, gdje su New Adventures rezidentna kompanija.

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=AT0IXknMPW4&feature=related]

Bourne uvijek pomno vodi računa o svojoj publici. Točno zna kakvu reakciju ili osjećaj kod publike želi proizvesti, razmišlja kome je predstava namijenjena i kako približiti ples što raznovrsnijoj publici. Uvijek ima radnju i likove u koje publika može vjerovati.

Ove godine na Edinburgh International Festivalu premijerno je izveden Dorian Gray, prema romanu Oscara Wildea 'Slika Doriana Graya'. Predstava je proglašena najuspješnijom plesnom predstavom u povijesti festivala.

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=GbTvRJRD4MM]
Dorian Gray, trailer

Kompanija je angažirana do kraja 2010. godine, a Matthew Bourne planira nove projekte.

'Pretpostavljam da je nekim koreografima tehnika na prvom mjestu. Za mene je sposobnost stvaranja karaktera ono što je važno.'

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI
PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite naš dnevni Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE
NAJNOVIJE