Naslovnica > VIJESTI > DRAMA > Crno kazalište

Crno kazalište

Jedna od vizualno najimpresivnijih lutkarskih tehnika temelji se na poigravanju s manom ljudskog oka, a za njom su posegnuli i pioniri filma i redateljskog kazališta.
Share on facebook
Share on twitter

Crno kazalište temelji se na nemogućnosti ljudskog oka da razlikuje crnu podlogu od crnih tijela, te u svojoj osnovnoj varijanti podrazumijeva osvjetljavanje prostora predstave svjetlima koja su smještena sa strane okvira i tako osvjetljavaju samo predmete i lutke koji se nalaze unutar svjetlosnog snopa. Suvremena verzija crnog kazališta koristi razne predmete koji su bijeli ili obojani fluorescentnim bojama, te su osvijetljeni UV-svjetlom vidljivi u mraku, za razliku od svega ostalog na pozornici. Upravo se zbog suvremene verzije crno kazalište često naziva i fluorescentnim.

Crno kazalište koristi se kako bi se stvorila potpuna iluzija u predstavi i stvorila uprizorenja koja djeluju poput fantazije. Najobičniji predmeti mogu postati lutke, koje se protive zakonima gravitacije, nestaju i ponovno se stvaraju na pozornici, te se često pretvaraju u neke druge oblike. Crno kazalište se vrlo često koristi kao sastavni dio plesnih ili dramskih predstava, a rjeđe kao samostalna forma.

Povijest izvornog crnog kazališta započinje na Dalekom Istoku, gdje su se lutkari u bunraku teatru odijevali u crno kako bi lutke došle u prvi plan. Crno kazalište su nakon toga koristili brojni umjetnici (Konstantin Stanislavski, George Melies),  ali tek kao površan trik kojim su mogli učiniti da nešto sa pozornice – nestane.

Za sam naziv crnog kazališta, te osnivanje prve kazališne skupine posvećene prvenstveno crnom kazalištu zaslužan je češki lutkar Jiří Srnec. Prvi put su nastupili 1959. i privukli pažnju javnosti, 1961. osnovano je i kazalište u Pragu, a 1962. otvoren im je put ka svim svjetskim pozornicama zahvaljujući nastupu na kazališnom festivalu u Edinburghu, na kojem su oduševili publiku. Do danas su održali preko 300 međunarodnih turneja , te gostovali na 80-ak festivala, a ove jeseni stižu i na 45. PIF.

Zahvaljujući radu Jiříja Srneca, Prag je postao centar crnog kazališta, te u gradu postoji niz kazališnih skupina koje se bave isključivo crnim kazalištima, te su zbog vizualne privlačnosti te vrste često na turnejama diljem svijeta. Ipak, samo je Jiří Srnec i njegovo kazalište odlikovano 2011. najvišim češkim državnim odličjem za umjetnička dostignuća.

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI